In de dagelijkse forensenfile oogt de Juke als een opgetogen festivalganger te midden tussen de grijze pakkenparade. Meest opvallende attribuut is de coupélijn. Natúúrlijk, moeten we meteen zeggen. Wat de neus is voor Cleopatra, is sinds de introductie van de eerste generatie in 2010, het aflopende dak voor de Juke. Welvingen en strakke lijnen in de carrosserie zorgen ervoor dat de tierlantijnen niet contrasteren met het overige design, maar deze juist versterken. De koplampen vóór hebben ten opzichte van het vorige model hebben zijn ronde vorm gehouden. Wie de auto op en top wil laten uitblinken, kiest voor de 19-inch velgen. Leuk designgebbetje is de handgreep van het achterportier, dat is weggewerkt onder het dak.
Binnen biedt Nissan een uitgebreid pallet aan van kleuren, metalen en kunststoffen. De ronde vorm van de koplampen zien we terug bij de versnellingspook en ventilatiekanalen. Eyecatcher is het 8-inch beeldscherm, dat een verlengde wordt van je mobieltje dankzij Apple Play. Kers op de taart zijn de speakers van het Bose-audiosysteem, die in de hoofdsteunen zijn verwerkt.
Onderhuids schuilt een 1.3 liter motor, goed voor 117 pk. Nee, voor écht sportief rijden is dit niet de ideale motor. Maar dat is zó 2018, nu alleen nog maar paard en wagen-snelheden in Nederland mogelijk zijn. Comfortabel rijdt de Juke zeker. Bovendien is deze best praktisch. Voor een coupé dan. Ten opzichte van de vorige generatie staan de vóór- en achterwielen 10,5 centimeter uit elkaar. Dat is iets meer dan de lengte van een luciferdoosje. Voor een autodesigner zijn dit echter zeeën van ruimte extra. Gevolg is dat de achterpassagier over voldoende beenruimte kan beschikken. Bovendien biedt de Juke nu meer dan 400 liter bagageruimte. Dat is meer dan genoeg om tent en bagage kwijt te kunnen. Op naar het festival.
Nieuwe Nissan Juke, vanaf 23.990 euro.