Chroom

De Volvo XC40 T3: Als je maar 100 mag, doe het dan goed

05-12-2019 21:41

De Volvo XC40 is er nu ook in een prettige gedoseerde T3-versie. Ideaal voor het Nederlandse verkeer, dat in tegenstelling tot de betekenis van Volvo niét rolt. Wij van TPO zijn dol op auto’s, maar haten het verkeer hier steeds meer. Het is alsof je van zwemmen houdt, maar dat verplicht bent te doen in een gierput. Werkdagelijks voltrekt zich ’s ochtends en ’s middags in Nederland een maatschappelijke catastrofe als gansch het raderwerk op het asfalt weer stilstaat. Even te vergelijking: u kent die horrorberichten rond de zomervakantie, als er wordt gewaarschuwd voor ‘de zwarte zaterdag’ in Frankrijk. Wij hebben het even in nagezocht: dan staat er zo’n 700 kilometer file. Vergeleken met de 1000 (zegge: duizend) kilometer die wij elke morgen hebben, is dat een lege startbaan. En dan is Nederland zo’n 13 keer kleiner dan Frankrijk! Bovendien is die 700 kilometer verdeeld over de hele dag, terwijl wij er ’s middags vaak nog zo’n 800 kilometer overheen krijgen. 1800 kilometer per dag! Dus ja, waarom zou je nog een überpotente automobiel kopen? Je bent al blij als je 70 kan. Trouwens, 100 km/u wordt natuurlijk ook het maximum in dit stuurloze land. Dan heb je aan de T3-versie van de Volvo XC40 ruim voldoende. Deze Zweed levert 163 PK, en meer is volstrekt overbodig.

Als je daarnaast continue stilstaat is een automaatje (check) ideaal en wordt vooral het interieur cruciaal. Beschouw deze bolide als een mobiele Billy-kast, waar je al je moderne twentytwenty-gadgets kan stashen, zoals een slimme schuiflade onder de bestuurderstoel, waar je een laptop en tablet kwijt kan. Slimme gleufjes (waarvan sommige – heuswaar – geheim) op comfortabele graai-afstand voor creditcards e.d. zijn er ook. Je zal verbaasd zijn hoe vaak je die toch gebruikt. De portiervakken zijn met opzet groot genoeg voor je op-de-man-tas. De Volvo XC40 beschikt verder over een speciale oplaadplaat, waar je alleen maar je smartphone op hoeft te leggen om hem (draadloos dus) op te laden. Ideaal. Mocht jij net die ene telefoon hebben, die daar niet geschikt voor is, dan krijg je van Volvo een adapter/cover, waarmee dat wel mogelijk wordt. Dank/Tak! De XC40 kent tevens tal van functies waar KITT jaloers op zou zijn. Zoals de slimme spraakbesturing, waardoor de handen niet meer van het stuur hoeven. Kordate commando’s als ‘schakel ruitontdooiing in’, of: ‘Stel de temperatuur in op 20 graden’ begrijpt de Volvo meteen. Even veilig als inventief is de integratie van Apple CarPlay, waarmee je kan appen, zonder dat je je iPhone hoeft aan te raken. Via Siri – zoals wellicht bekend, de digitale assistent van Apple – kan je nu al rijdend (sic) ongelezen berichten beluisteren. En een bericht versturen is al even simpel: via WhatsApp geef je aan naar wie je een appje wil versturen, vervolgens kan je het berichtje in de auto dicteren. Voor de zekerheid leest Siri het even voor en als je het oké vindt, gaat ie richting 4/5G.

Het USP van Volvo – veiligheid – wordt in Nederland ook steeds actueler. Het aantal (dodelijke) ongelukken stijgt. Dus word je bij voorkeur omringd door staal van dit merk. Volvo hanteert de visie dat niemand in een moderne Volvo zwaargewond mag raken, of mag overlijden bij een ongeval. En die ambitie vertaalt zich ook in de XC40 T3. De bolide is opgetuigd met camera’s, radars en lasers die je tussen de lijntjes houden en je met piepjes en lampjes waarschuwen voor gevaar. En als je toch niet luisteren wil, dan remt ie en ontwijkt de Zweed het obstakel gewoon autonoom. Grappig feitje: bij de importeur ontvangen ze niet zelden bedankbrieven van gezinnen, die dankzij hun Volvo een zwaar ongeluk hebben overleefd. Echt. Deze XC40 T3 is zelfs geparkeerd nog nuttig. Want altijd irritant: dat briefje in de bus van de pakketbezorger dat ie je net heeft gemist. Volvo komt nu met de innovatie (bezorg)partners je bestellingen kunnen afleveren in je Volvo XC40, waar dan ook: voor je huis, bij je werk, of elders. Je buren en vooral je bezorger zullen je zeer dankbaar zijn. Je had nog nooit zoveel plezier van een stilstaande auto.