U kent HUMAN wel. Dat is een door belastinggeld (en leden) gesubsidieerde omroep van de NPO die onlangs in het nieuws kwam dankzij een staatstelevisie-uitzending over ‘extreem rechts online‘ wat dan weer allemaal de schuld is van Joost Niemöller omdat hij internet wil omvolken samen met Thierry ‘hondenfluitje’ Baudet en dat hebben ze dan weer uit het Grote Rechtse Trollen Handboek dat is gemaakt tijdens Gamergate in de Verenigde Staten, ofzoiets, wat dan weer niet mag van Hassan Sahara van de Volkskrant (een soort papieren NPO) en daar keken dan slechts 150.000 mensen naar, lol.
Anyway, datzelfde HUMAN dus stuurde afgelopen donderdag ongevraagd een spannend persbericht naar TPO met daarin het nieuws dat de firma Auschwitz (heeft u vast wel eens van gehoord) aangifte wil doen tegen hoogbejaard christengekkie van in de 80 Bert Dorenbos omdat hij 10 jaar geleden in een of andere anti-abortus documentaire iets kwetsends heeft gezegd over Auschwitz.
Nou, geinig nieuws toch?
Dus TPO heeft dat ongevraagd toegestuurde persbericht onmiddellijk gepubliceerd (staat hier maar we zullen het onderaan dit artikel nogmaals integraal publiceren), want nieuws, en aan embargo-journalistiek doen we principieel niet. Ten eerste niet omdat het 2019 is van de digitale 21ste eeuw dus alle embargo’s sowieso zinloos zijn en ten tweede niet omdat wij ‘nieuws’ publiceren en als wij ‘nieuws’ onder ogen krijgen, bijvoorbeeld in een toegestuurd persbericht, wij dat ‘nieuws’ zo snel mogelijk online willen hebben wegens actualiteit. Ten derde: bindende voorwaarden kun je niet ongevraagd eenzijdig opleggen, al helemaal publieke omroepen niet, wij wonen niet in een of andere ivoren toren aan de grachtengordel waarin de ons-kent-ons-embargo-fopjournalistiek-cultuur nog intact is. Wij niét.
Dus nu is HUMAN boos. En teleurgesteld. En is de mevrouw van communicatie aan het bellen en mailen en aan het eisen of we het reeds gepubliceerde persbericht ‘weer willen verwijderen’.
LOL. Weer willen verwijderen! Ze vraagt het écht!
De schaamteloze dichtgetikte arrogantie van zo’n NPO-omroep is werkelijk waar zum kotsen. Doodleuk aan media een censuurverzoekje indienen omdat je zelf had verwacht dat mensen zich als laf vee aan je stupide embargo-eisen houden. Zoveel gesubsidieerde publieke triestigheid, het is gewoon niet te doen.
Anyway, hieronder het integrale persbericht getiteld Auschwitz overweegt juridische stappen vanwege Nederlandse abortusdocumentaire. Dit persbericht is onder embargo ‘TOT VRIJDAG 6 DECEMBER 23.50 UUR’. Dus of u het beslist NIET wilt doorsturen, flink rondpompen op social media of zelfs maar lezen. Anders wordt HUMAN verdrietig. NIETS MEE DOEN, okee? Afgesproken? Afgesproken!
***
PERSBERICHT
“Bijgaand een persbericht met betrekking tot de Medialogica-uitzending van Human van zondag 8 december (21.15 uur op NPO 2): De beeldenstorm rond abortus
NB. ER RUST EEN EMBARGO OP DE INHOUD VAN DIT BERICHT TOT VRIJDAG 6 DECEMBER 23.50 UUR.
Auschwitz overweegt juridische stappen vanwege Nederlandse abortusdocumentaire
Medialogica-uitzending: De beeldenstorm rond abortus
Het herdenkingsmuseum op het voormalige vernietigingskamp Auschwitz onderzoekt juridische stappen tegen Bert Dorenbos, de oprichter van de christelijke pro-life organisatie Stichting Schreeuw om Leven. In zijn documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus vergelijkt Dorenbos abortus met de Holocaust. Auschwitz stelt in het televisieprogramma Medialogica te zijn misleid door Dorenbos over de opnames die hij in het kamp maakte en zegt: “De documentaire is respectloos richting mensen die in Auschwitz zijn vermoord.”
Medialogica doet in de aflevering Beeldenstorm om abortus onderzoek naar framing door voor- en tegenstanders in de abortusdiscussie. In de uitzending staat een plastic foetus centraal, die door Schreeuw om Leven wordt gebruikt om de publieke opinie rondom abortus te beïnvloeden. Oprichter van Schreeuw om Leven, de oud EO-directeur Bert Dorenbos, is in 2011 met de plastic foetusjes naar Auschwitz afgereisd en heeft de poppetjes in zijn documentaire gemonteerd in de verbrandingsovens. Ook maakte hij een beeld waarin de tekst Abortion Makes Free boven de poort van Auschwitz is te zien.
De documentaire is na 2011 een aantal keer uitgezonden bij de christelijke televisiezender Family 7 en staat nog steeds online. Na de eerste uitzending reageerden verschillende Joodse organisaties en vertegenwoordigers in Nederland geschokt. Auschwitz was nog niet op de hoogte van de inhoud van de documentaire. In een reactie aan Medialogica laat Auschwitz weten dat zij niet wisten hoe de beelden gebruikt zouden worden en dat zij hiervoor nooit toestemming zouden hebben gegeven.
“De vergelijking met abortus is legitiem”, zegt Dorenbos in Medialogica. “Ons plastic foetusje is als die anderhalf miljoen baby’s die in de gaskamers zijn omgebracht omdat ze geen kant op konden.” Kees van Helden, die als de huidige directeur van Schreeuw om Leven momenteel veel media-aandacht krijgt, zit ook in de documentaire Evolutie, Auschwitz en abortus, om de vergelijking tussen abortus en de Jodenvernietiging te duiden. Terugblikkend zegt hij dat de beelden in de documentaire niet gepast zijn.
Medialogica onderzocht ook in hoeverre beeld en werkelijkheid overeenkomen als het gaat om het poppetje zelf. Het programma heeft het daarom door het Amsterdam UMC laten vergelijken met een 3D-print van een echte foetus. Volgens arts-embryoloog Bernadette de Bakker geeft de plastic foetus geen realistisch beeld van een foetus van 12 weken: “Het lijkt erop dat ze een voldragen zwangerschap hebben verkleind tot iets van 5 centimeter.” Het poppetje van Schreeuw om Leven duimt, wat volgens het Amsterdam UMC onwerkelijk is. Ook is het te groot, niet juist van kleur en heeft het de gelaatstrekken van een voldragen kind. “Alle kenmerken van een lieve, schattige baby, die je wil beschermen”, zegt De Bakker.
Medialogica: ‘De beeldenstorm om abortus’
Zondag 8 december, NPO2, 21.15 uur
Regie: Erwin Otten
Research: Rosalyn Saab “
/PERSBERICHT