De overname van mediabedrijf Sanoma door DPG Media baart de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zorgen. Zowel over de gevolgen voor medewerkers en freelancers als de pluriformiteit van het media-aanbod, zegt algemeen secretaris Thomas Bruning. “We gaan een gesprek aanvragen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).”
De NVJ vreest dat door de overname de titels van DPG nog vaker onderling nieuws zullen uitwisselen, wat de verscheidenheid in de media niet ten goede komt. Onder DPG, voorheen De Persgroep, vallen onder meer de Volkskrant, AD, Trouw, Het Parool, radiozenders en een flink aantal regionale kranten. Ook ziet Bruning een mogelijke persbureaufunctie binnen DPG voor NU.nl, dat onderdeel is van Sanoma.
Volgens Bruning bemoeilijkt een verdere concentratie van de mediamarkt de positie van freelance journalisten, fotografen en videomakers. “De auteursrechten zullen verder uithollen. Het is een slecht gebruik binnen grote mediabedrijven dat de rechten worden afgekocht voor het hele concern. Als je dan bijvoorbeeld foto’s verkoopt aan Sanoma of DPG, ben je in een keer je rechten kwijt.” Ook is hij bang dat de overname tot banenverlies zal leiden.
De NVJ zegt te begrijpen dat de bedrijven willen samengaan om hun positie te versterken ten opzichte van internationale spelers als Google en Facebook. Bruning meent echter dat de ACM en het kabinet beter moeten kijken naar de rol van deze grote bedrijven op de Nederlandse markt.
Anp
Lees ook: Voorheen De Persgroep koopt Nu.nl, Donald Duck, en rest van inboedel Sanoma Nederland