De ASX is de Dark Horse van Mitsubishi. Hij gaat al tien jaar mee en wordt steeds beter. Je herkent hem bijna niet meer terug en de motor is opeens gekieteld.
Grappig feitje: van de Mitsubishi ASX is officieel in Nederland geen enkel geval van pech langs de weg bekend, waarbij de auto moest worden afgesleept. Dus als je met enig fiducie wil rijden: look no further. Toegegeven: de gemiddelde berijder van deze Japanner legt de zweep er natuurlijk ook niet overheen, maar dit is één van de betrouwbaarste auto’s ever. Helemaal aantrekkelijk: onlangs werd de ASX nog eens extra opgefrist. Nou ja, opgefrist, de looks werden totaal gerenoveerd. Zo is de nieuwe designtaal van het merk losgelaten op de grille. We zien meer chroom en de mistlampen en knipperlichten zijn gegroepeerd. De koplampen blijken bovendien in LED uitgevoerd. Als de achterkant ook zo ingrijpend was aangepakt, hadden wij het hier bijna over een nieuw model gehad. Maar daar bleef de restyling beperkt tot een verse achterbumper, een modern ogende skidplate en ja, weer LED-achterlichten. Zo overbrug je natuurlijk gemakkelijk tien jaar, want zo lang al is dit ijzersterke model reeds op de markt. De Mitsubishi ASX beschikt kennelijk over all-round stayingpower.
Een apart hoeraatje reserveren wij voor de nieuwe 2-liter benzinemotor (de enige leverbaar voor de Nederlandse markt), die 150 PK op de planken brengt, ruim dertig meer dan de vorige 1.6-ademhapper. Die extra kracht is wellicht nog het meest heugelijke nieuws. Bovendien, hij mag nu 1300 kilo trekken, dat zal de wij-zijn-er-bijna-boomers zeker aanspreken. Wil je een handbak? Welnu, die zijn langzaam aan het uitsterven. Ook in de ASX, die alleen komt met een CVT, oftewel: een automaat, die grofweg werkt zonder versnelling, maar die steeds de sweetspot in het toerental zoekt. Bij de ASX hebben ze die standen alvast voorgeprogrammeerd waardoor hij gedecideerd en rustig op –en terugschakelt. Hetgeen je trouwens zelf ook kan doen met de flippers aan het stuur, maar ach waarom zou je hier in rotondeland, inhaalverbod-land en 100 km/u op de snelweg-land. En omdat je hier toch vaak stilstaat het interieur des te belangrijker. Weet ook Mitsubishi, dat het centrale display weer een slagje groter heeft gemaakt. Ook is de software van het multimedia-systeem nog meer up tot date gemaakt. Kleine aantekening: de 65+ doelgroep zal toch even moeten wennen aan de subwoofer achterin en z’n boomboob-dreun, want dat werkt niet echt op Crosby, Stills, Nash & Young.
Voor dezelfde riant toebedeelde generatie, die elke ochtend weer onder een gelddouche staat, is de hoge zit (die morele verhevenheid die je al sinds 1968 voelt, moet ook in de bolide fysiek doorgezet worden) natuurlijk een no-brainer. Eerlijk is echter eerlijk: voor jonge gezinnen is de ASX ook ideaal. Wellicht vanwege zijn laadruimte (met de achterbank neer) van 800 liter, maar ook vanwege de bekleding, die je gewoon weer kan schoonmaken na de projectielkots-excercities van je kroost. De SUV-configuratie van de ASX zorgt al voor een stevig soort veiligheid, maar voor het zover is, beschikt deze Mitsubishi over een heel arsenaal aan voorkomen-is-beter-systemen, zoals het Forward Collision Mitigation, Lane Departure Warning en – deze is nieuw – het Miss-acceleration Mitigation System, dat aanrijdingen met een obstakel op Woonerf-snelheid voorkomt. Oftewel: die lullige sta-in-de-weg-paaltjes en peuters. Met dit totaalpakket blijft de ASX de perfecte auto voor mensen, die particulier nog nieuwe auto’s kopen. Hij is betaalbaar (vanaf € 29,990), degelijk, niet al te ingewikkeld en hij is multi-inzetbaar, je kunt er mee naar De Rode Hoed, maar ook naar Sicilië. Wij geven de ASX nog gemakkelijk ten more years.