Nieuws

BRIEFJE VAN JAN – Aan Eva Jinek

03-01-2020 09:31

Sale (NL)Sale (NL)Beste Eva,

Well played!

Alleen naar RTL overstappen als het al een paar jaar falende Blue Circle als producent aan de kant wordt geschoven en je je eigen producent Ewart van der Horst en zijn mensen mag meenemen.

Bij je start een (werk)dag eerder beginnen dan de concurrent.

De kijkers van The Voice of Holland bij je eerste keer meepakken.

Elke dag vijf minuten (kom ik op terug!) eerder live dan de concurrent.

Vrolijk achteroverleunen als je hoort dat je mentor en schnabbelwerkgever Jeroen Pauw om jou niet te slopen precies op het voor jou ideale moment stopt met de beste late night-talkshow van Nederland.

De NPO zien falen in de zoektocht naar jouw (en Pauws) opvolger(s).

Je de spreekwoordelijke ballen uit je broek lachen als daar uit een door omroeppolitiek gestuurd kwartetspel met 56 kaarten vijf duo’s uitrollen, die het elk één avond per week tegen je gaan opnemen en waarvan niemand buiten jullie omroepbubbel de namen kan opdreunen.

Ja, je had de wedstrijd al gewonnen voor-ie begint. Deels door je eigen eisenpakket, deels doordat ook alle andere kwartjes die bij de concurrent moesten vallen, de voor jou goede kant op vielen.

En daar kwam deze week de mededeling overheen dat er geen reclameblok is tijdens ‘Jinek’, maar voorafgaand áán ‘Jinek’. RTL zégt dat je om 22.20 uur begint, maar je begint om 22.25 uur, ná het reclameblok tussen het programma voor je en jouw programma.

Zodat de kreet waarmee reclame wordt gemaakt voor ‘Jinek’ met recht is: ‘onveranderd’.

De kijker zal niet lang hoeven wachten op je eerste “Twamp”-bash :-)

 

Bijkomend voordeel van dat ‘onveranderd’ is dat ‘Jinek’ de komende jaren het beste argument wordt tégen iedereen die zegt dat de Publieke Omroep onmisbaar is omdat die nu eenmaal unieke kwaliteitsprogramma’s kan maken als het jouwe. De omroepsoort is vanaf vanavond volstrekt inwisselbaar.

Mooi.

Tenslotte: ik las vanochtend in de Volkskrant dat RTL pas één keer eerder een ‘programma’ níet onderbrak door reclame.

Dat was bij de vertoning van de oorlogsfilm Schindler’s List.

En vanaf vanavond doen ze hetzelfde dagelijks bij Jinkova’s List.

Wat kan er in hemelsnaam nog fout gaan?

Behalve de herverkiezing van “Twamp” dan…

Groet,

JanD

Het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ wordt mogelijk gemaakt door vaste maandelijkse donaties via Back me en incidentele giften via Bunq me.