Politiek

Talkshowoorlog – Jinek aan de verliezende hand: 7-2 voor Op1

17-01-2020 10:27

Eva Jinek. (Screenshot RTL)

De talkshow Op1 is er donderdag opnieuw in geslaagd Jinek te verslaan. De versie van omroep WNL met Sander Schimmelpenninck en Welmoed Sijtsma al presentatieduo wist donderdag 826.000 kijkers aan zich te binden, terwijl 700.000 kijkers afstemden op de talkshow van Eva Jinek op RTL4. Dit blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

De kijkcijfers voor Jinek van donderdag waren wel een opsteker voor de talkshowkoningin, die deze week kijkers verloor. Voor het eerst deze week ziet ze de kijkcijfers weer stijgen. Vrijdagavond kan ze opnieuw profiteren van The Voice of Holland. Naar verwachting blijven veel RTL-kijkers op dezelfde zender doorkijken.

Na negen afleveringen van Op1, dat recht tegenover Jinek is geprogrammeerd, is het nu 7-2 voor de NPO in de strijd om de talkshowkijkers. Net als vorige week wordt in deze tweede week voorafgaand aan Op1 geen reclameblok uitgezonden. Dat leidt volgens De Telegraaf tot gefronste wenkbrauwen in de Tweede Kamer. “Blijkbaar doet de NPO alles voor de kijkcijfers. Dit is populisme ten top”, zegt PVV-Kamerlid Martin Bosma in de krant. “Het schrappen van de reclameblokken moet inmiddels tonnen hebben gekost.”

Ook de VVD is kritisch. “Het staat de NPO vrij om reclameblokken eruit te gooien om Op1 meer te promoten. Maar als de reclame-inkomsten straks tegenvallen, heeft het handje ophouden in Den Haag geen zin”, waarschuwt Kamerlid Zohair El Yassini van de VVD in De Telegraaf.

Directeur Frank Volmer van de Ster vindt het schrappen van de reclameblokken wel te verdedigen. De NPO hoopt zo sneller een vast publiek op te bouwen. “Het is ook in ons belang dat Op1 een beetje stevig neergezet wordt. Als dat op termijn meer kijkers trekt door nu de reclames even te schrappen, verdienen we dat namelijk gemakkelijk terug”, zegt Volmer. Hij wil niet zeggen wanneer het reclameblok terugkeert. “Dat bekijken we per dag”, zegt de Ster-directeur.

ANP