Wie kent de Ford Puma nog, dat kappersautootje van eind jaren negentig? Hij is terug. Althans, de modelnaam, want de auto zelf heeft niets meer met vroeger te maken.
De Puma verschijnt namelijk nu als SUV. Alsof we daar inmiddels niet genoeg van hebben, zal je zeggen. Het is immers stervensdruk in dit segment. Maar zoals grootmoeder vroeger al zei: ‘wie goed doet, goed ontmoet’. De nieuwe Ford Puma ligt simpelweg lekker op het netvlies. Beetje trendy. Beetje karakter. De voorkant lijkt net het gezicht van een tekenfilmfiguur, met die lachende grille en grote glinsterende ogen. Hij kijkt naar je alsof ie dolblij is dat ie weer mag worden uitgelaten. Hij fleurt de boel een beetje op tussen al die grijze mussen. Maar het gaat bij de Ford Puma niet alleen om uitstraling. Hij zit ook vol met slimmigheden waar je écht wat aan hebt. Zo heeft de Ford Puma een enorme kofferbak. De grootste die we ooit gezien hebben bij zo’n compacte auto (456 liter).
Onder de laadvloer, die je eenvoudig omhoog klapt of eruit haalt, zit namelijk een diepe kunststof bak. Om je een idee te geven: hierdoor kun je achterin twee golftassen rechtop neerzetten. En op de bodem zit een plug om water af te voeren als je de bak schoonmaakt. Je gooit dus gewoon je vieze laarzen of je modderige vouwfiets achterin, zonder dat je je binnenbekleding naar de gallemiezen helpt. Al moet je dan wel je geliefde reservewiel missen.
De nieuwe Puma bewijst dat het heerlijke rijgedrag nog steeds een van de belangrijkste redenen is om een Ford te kopen. De auto stuurt fantastisch. Hij is scherp, goed bij de les. Maar hij voelt niet bonkig. De Puma is voldoende comfortabel. Prima voor lange afstanden, en al helemáál als je kiest voor de voorstoelen met massagefunctie.
Het interieur oogt wat minder trendy dat de buitenkant. We zien heel veel grijs, maar het zit allemaal goed in elkaar. Prima kwaliteit. Verder laat het multimediasysteem zich makkelijk bedienen, precies zoals een tablet. Je hoeft niet te zoeken waar alle functies te zitten. Je bent niet continu afgeleid omdat het systeem niet doet wat jij wil. Je telefoon connecten is een fluitje van een cent, terwijl die draadloos kan worden opgeladen. Tegen meerprijs heb je zelfs wifi aan boord. Muziekliefhebbers moeten beslist kiezen voor het 575W B&O audiosysteem met tien speakers dat speciaal voor het interieur van de Puma ontwikkeld is. Klinkt hemels.
De Puma wordt alleen geleverd als 1.0 EcoBoost Hybrid, met een vermogen van 125 of 155 pk. Die leveren meer dan zat vermogen voor in ons overbevolkte kikkerlandje. En dankzij het kleine elektromotortje die de benzinemotor ondersteunt, is de Puma lekker zuinig. Is Greta ook weer blij.
De Ford Puma is leverbaar vanaf 26.900 euro.