Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-laat-woii-ons-moreel-kompas-blijven~bdd58ba5/
“De woorden ‘ongekend sinds de Tweede Wereldoorlog’ hebben we niet eerder gehoord uit de mond van minister-president Rutte.”
Beter luisteren dan voortaan. Als er iets is wat bij elke hele, halve of beetje ramp als eerste over de lippen van politici (en vrijwel iedereen met lippen) rolt is het wel ‘ongekend sinds de Tweede Wereldoorlog’. Het is zelfs zo erg dat we toevallig allemaal op school hebben geleerd dat er ook nog een geschiedenis vóór de Tweede Wereldoorlog is, anders zou je niet anders weten in Nederland.
“Alles is anders, de coronacrisis hangt als een deken over Nederland en smoort wereldwijd het dagelijks leven.”
Hahaha. ‘Een deken over Nederland‘ die ‘wereldwijd het dagelijkse leven smoort’. Was de eindredactie ziek?
“We voelen ons onvrij, eenzaam en zijn beknot in onze mogelijkheden.”
‘We’? Speak for yourself.
“De heilige graal in geseculariseerd en geïndividualiseerd Nederland”
‘Geïslamiseerd Nederland’…
“is de drie-eenheid Koningsdag, Dodenherdenking, Bevrijdingsdag. In heel Nederland staan die drie dagen bol van rituelen, eigen tradities, bezinning en Bevrijdingsfestivals.”
Koningsdag in Amsterdam, Bevrijdingsdag in de provincie, dat kun je veel noemen, maar absoluut geen ‘bezinning’.
“Nergens zie je het oranje en de driekleur zo vaak terug als eind april en begin mei.”
En als het Nederlands elftal voetbalt.
“Misschien is het ook omdat Nederland maar weinig betekenisvolle dagen kent, die ‘de natie’ verbinden.”
Misschien zijn Nederlanders niet zo van ‘verbinden’? Of kunnen steeds meer Nederlanders het woord ‘verbinden’ eigenlijk niet meer horen? Dat zou goed kunnen. Dat zou heel goed kunnen. Schuld van BN’ers en Jesse Klaver.
“We grinniken om de pompeuze militaire parades in Frankrijk,”
Daar hebben ze tenminste een leger. En militaire parades.
“kennen geen levendige Eerste Wereldoorlog-herdenkingsdagen, zoals de Engelsen met hun Remembrance-poppy’s (herdenkingsklaprozen) op 11 november.”
Zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat Nederland neutraal was tijdens WOI?
“En de traditie van Sinterklaas, dat ons ooit in vrolijkheid en gein verbond, is tot een treurige loopgravenoorlog verworden; om maar even in de beeldspraak van de Eerste Wereldoorlog te blijven.”
Hoe zou dat nou toch komen?
“One has to remember in order to belong, zei de Duitse Egyptoloog Jan Assmann.”
En de mening van een ‘Duitse Egyptoloog’ is belangrijk want? Lag ‘ie soms ook in de loopgraven? Of wordt hier gewoon maar even, geheel gratuit, een name gedropped om toch nog een beetje belezen over te komen?
“Herdenken (met al zijn rituelen en rites) is een gedeelde manier waarin we ons in het hier en nu verhouden tot het verleden.”
Herdenken op 4 mei op de Dam is vooral een manier voor blanke D66-Amsterdammers en andere VPRO-leden om te kunnen laten zien dat ze deugen.
“De 2-minuten-stilte, kransleggingen, de Last Post en al die andere tradities geven ons een gezamenlijke identiteit en zorgen voor gedeelde emoties.”
Zoals de jaarlijkse 4 mei op de Dam-toespraak, door iemand die kennelijk genoeg deugt en daarom is goedgekeurd door dat enge 4/5 Mei-comité van Hans Laroes (PvdA) en Gerdi Verbeet (PvdA), waarin altijd weer een passief-agressieve verwijzing naar de PVV en FvD wordt gemaakt. Wat PVV en FvD aan de Tweede Wereldoorlog koppelen betreft mag je best zeggen dat er sprake is van een ‘gezamenlijke identiteit’.
“Nood breekt wetten.”
Water is nat. Sneeuw is wit. 1 + 1 = 2. Stoplappen in opinie-stukken zijn draken. Nogmaals: was de eindredactie ziek?
“Voor het eerst sinds 1945 zal de Dam leeg zijn.”
Waarschijnlijk moet hier staan: ‘Voor het eerst sinds 4 mei 1946 zal de Dam leeg zijn’. Maargoed, de eindredactie is ziek. Corona natuurlijk.
“Uitgerekend dit jaar zal koning Willem-Alexander vanwege 75 jaar bevrijding zijn allereerste 4-meitoespraak houden.”
‘Uitgerekend’… Wat een toeval! Daar heeft natuurlijk helemaal niemand van de Oranjes al lang van te voren over nagedacht!
“Hij staat daar bij het Nationale Monument net zo eenzaam en onwerkelijk als zijn overgrootmoeder Wilhelmina uit Londen haar volk moed inpraatte.”
Wilhelmina was eenzaam en onwerkelijk en stond bij het Nationale Monument op de Dam als ze vanuit Londen het volk moed inpraatte? We gaan dit maar even niet checken bij het NIOD.
“Het is niet helemaal zonder risico,”
‘Eenzaam en onwerkelijk’ is een risico? Want? Stel je voor dat hij plotseling moet pissen?
“maar hij gaat ons voor.”
Die dappere verzetsstrijder! De Hollandsche leeuw! Rrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
“Tegen wil en dank versluiert de coronacrisis onze blik.”
Niet ‘onze’ blik hoor.
“We zijn vrij, maar ook onvrij.”
Het regent, of het regent niet. Er staan stoplappen als draken in een opiniestukje of er staan geen stoplappen als draken in een opiniestukje.
“We zitten er in het hier en nu in.”
Dit is geen draak meer, dit is een dode draak die ligt te ontbinden.
“Middenin.”
Zeg Volkskrant, is het een idee dan maar een uitzend-eindredactie in te huren de volgende keer?
“Een uitweg wordt ons nog niet geboden.”
Waaruit? Het middenin het hier en nu zitten? De versluierde blik? Deze draak van een opiniestuk waarin tot nu toe nog helemaal niets inhoudelijks is gezegd?
“Maar dit is geen ’40-’45, een pandemie is geen Tweede Wereldoorlog.”
Klopt, het is 2020 en een pandemie is net zo min een Tweede Wereldoorlog als dat de Volkskrant een kwaliteitskrant is. Sterk speurwerk Sherlock!
“Het herdenken van de oorlog en vieren van 75 jaar bevrijding is ongewild een omslagpunt geworden.”
Huh? Waaruit blijkt dat? In elk geval niet uit alle draken die deze plotselinge conclusie moesten inleiden.
“Het is een oorlog uit een vorige eeuw.”
Je gaat het haast denken in 2020 als het gaat over 1940 – 1945 hè?
“Een nieuw tijdperk is aangebroken.”
De 21ste eeuw! En dat al na 20 jaar!
“De wereld verandert snel.”
Want? Wat? Hoe dan? Voorbeelden?
“We voelen het allemaal.”
‘Wij’ voelen anders niks hoor.
“Of zoals Sigrid Kaag, nog vóór corona, tegen ons al zei in Oorlogsgesprekken: ‘We leven op een trillende plaat.’”
Wacht even: dus minister Kaag heeft iets tegen ‘jullie’ gezegd? Leuk. Fijn voor jullie ook. Maar wat heeft dat met dit artikel te maken? En wat is ‘Oorlogsgesprekken’? Aan het einde van dit ‘opinie-artikel’ gaat toch niet ineens blijken dat jullie een boek hebben geschreven dat ‘Oorlogsgesprekken’ heet en waarvoor dit drakerige opiniestukje in een landelijke krant dient als GRATIS reclame? Toch? TOCH?
“De echo van de vijf zware jaren ellende van onze ouders en grootouders horen we nog steeds.”
Laat ons raden: nu volgt geen opsomming van voorbeelden, of zelfs maar poging tot uitleg, en is ook deze bewering weer net zo leeg en zinloos als alle voorgaande…
“Maar daar doorheen klinkt inmiddels de onaangename ruis van een nieuwe, ongekende crisis.”
Goed geraden dus. Het wordt zo wel erg makkelijk.
“Dagelijks zijn er de duizelingwekkende getallen: ernstig zieken, intensivecarepatiënten, een onheilspellend aantal doden.”
Ja. Und?
“Ondertussen bereiden we ons voor op een economische crisis van ongekende omvang.”
Ja. Und?
“Jonge generaties staan, naast alle sores die op hen afkomt, de komende jaren op een kruispunt om de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust een nieuw te definiëren plek in hun wereldbeeld te geven.”
Wait. Wut? LOL! Wat de foekiefoekie heeft ‘duizelingwekkende getallen coronadoden’ en ‘economische crisis van ongekende omvang’ met ‘Tweede Wereldoorlog en de Holocaust een nieuw te definiëren plek in hun wereldbeeld’ te maken in Godsnaam? Dus omdat er nu een coronacrisis is en straks een economische crisis gaan uitsluitend ‘jonge generaties’ de ‘Holocaust opnieuw definiëren’? Laat ons raden: dit wordt allemaal uitgelegd in een boek dat ‘Oorlogsgesprekken’ heet?
“De bittere ernst van 4 mei wordt door het overgrote deel van de bevolking nog altijd gedeeld.”
Welke bittere ernst van 4 mei? Dat het vaak koud is op 4 mei? Dat we altijd dezelfde lauwe shit te horen krijgen op 4 mei? Dat de Dam altijd volstaat met Groene Amsterdammer-lezend Amsterdam? Dat na 4 mei 5 mei volgt waaruit meestal blijkt dat het vooral gaat om lomp zuipen en inhoudsloos feesten en beslist niet om herdenken? Dat 4 mei elk jaar weer een tsunami aan dezelfde clichés veroorzaakt in de MSM? Dat op 4 mei altijd wel een Nederlandse televisiezender een bewerking van Het Dagboek van Anne Frank uitzendt? Dat 4 mei inmiddels helemaal kapotvercommercialiseerd is en alleen dierendag nog erger is?
“We kunnen nog niet overzien welke invloed corona heeft op onze psychische gesteldheid.”
Vooralsnog heeft corona veel invloed op ‘onze’ lichamelijke gesteldheid.
“Maar het blijft onvergelijkbaar met wat onze (groot)ouders hebben meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog.”
JOH!
“Door de coronacrisis gaan we ook bij het massale herdenken en feesten naar een nieuw tijdperk toe.”
Alleen omdat dit jaar de Dam leeg is en 3FM-bandjes op 5 mei niet met een helikopter over Nederland mogen vliegen om dronken provincialen te vermaken is er meteen sprake van ‘een nieuw tijdperk’?
“Allerlei normen, waarden en rituelen komen door corona onder druk te staan, zoals het dicht bij elkaar herdenken op 4 mei en de dag erna uitgelaten dansen op de drukbezochte Bevrijdingsfestivals.”
Dit begint een herhaling van zetten te worden. Zo word het opiniestuk nodeloos lang, wollig en ingewikkeld. Was de eindredactie soms zie…oh, wacht.
“Ook voor de Nationale Herdenking en Bevrijdingsdag moet de komende jaren een plan-B worden bedacht, de anderhalvemetersamenleving indachtig.”
Ja, stel je voor dat je alleen in gedachten moet gaan herdenken! Dan kan helemaal niemand zien hoe netjes je deugt! De horror: weg virtue signalling-functie van 4 mei! Wat moeten al die blanke grachtenpandbewoners dán doen op 4 mei?
“Waarom zou je aan een oorlog die toch nooit op dezelfde manier terugkomt en op dezelfde wijze zal vernederen, onderdrukken en vernietigen, nog steeds aandacht besteden?”
Inderdaad. Een goede en wezenlijke vraag. We staan ook niet meer elk jaar stil bij de Tachtigjarige Oorlog of de slachtoffers van Napoleon, is het wel? Je zou haast gaan denken dat de tijd gewoon verder gaat en er sprake is van verandering, vooruitgang en het helen van wonden. Daar kun je het best wel eens over hebben. Goed dat jullie hierover eindelijk eens een debat beginnen, want zoiets aansnijden ligt nog altijd erg gevoelig in Nederland. Zouden wij niet durven.
“Wat we kunnen doen, is het besef overbrengen dat mechanismen van beïnvloeding en van uitsluiting nog altijd hetzelfde werken.”
Goh, welke politici, politieke partijen en ‘mechanismen van beïnvloeding’ zouden hier nou toch worden bedoeld? Lastig raadsel dit…
“Omdat omstandigheden veranderen, maar mensen niet.”
Hoho, geen zorgen: volgens Rutger Bregman deugen alle mensen als vanzelf, juist omdat de omstandigheden veranderen. En Rutger Bregman heeft altijd gelijk anders zou hij ook niet zoveel boekjes verkopen.
“De Tweede Wereldoorlog moet een moreel kompas blijven.”
Ja, dat gevoel hadden we na die zes miljoen draken en 4045 nietszeggende zinnen hierboven wel al een beetje gekregen.
“Want ook deze coronacrisis zal opportunisten, wegkijkers en verraders kennen.”
Onder elke omstandigheid zullen er opportunisten, wegkijkers en verraders zijn want ‘omstandigheden veranderen, maar mensen niet’, dat hebben jullie net zelf gezegd. Met ‘coronacrisis’ heeft dat niet perse veel te maken.
“Weliswaar van een andere orde dan de Rauters of Gemmekers uit de Tweede Wereldoorlog”
Wie? We hebben nog geen boek gelezen met de titel ‘Oorlogsgesprekken’ dus we hebben geen idee wie dat dan zijn. Misschien een idee namen eerst in te leiden? Is de eindredactie ziek ofzo?
“maar als het ernstig tegenzit doemt een sombere horizon op.”
Dat heb je best wel vaak, een sombere horizon nadat het ernstig tegen zit.
“In de Tweede Wereldoorlog had je de zwarthandelaren, nu heb je als eerste symptoom de mondkapjesoplichters.”
HAHAHA! Geen idee waar welke ‘mondkapjesoplichters’ momenteel actief zijn (op Ali Baba ofzo?) maar dat vergelijken met zwarte handel in de Tweede Wereldoorlog zou zelfs weduwe Rost van Tonningen niet grappig vinden. Maargoed, die is dood, dat dan weer wel.
“Op dit moment zijn we nog solidair met onze zwakke ouderen”
Door ze massaal in verpleegtehuizen te besmetten met corona en familie verbieden ze te bezoeken…
“maar als er een gitzwarte recessie op ons afkomt, blijft hun gezondheid dan nog onze hoogste prioriteit?”
Wat ‘solidariteit met ouderen’ te maken heeft met een ‘gitzwarte recessie’ is een beetje hetzelfde als vragen wat een ‘jonge generatie na een crisis’ te maken heeft met het ‘herdefiniëren van de Holocaust’. Weinig tot niks waarschijnlijk.
“De verraders is de lastigste categorie om te definiëren in de huidige crisis,”
Het zal al heel veel schelen als je eerst het begrip ‘verrader’ definieert.
“maar iedere crisis kent immorelen”
Mensen = immoreel (tenzij je Rutger Bregman heet dan is het mensen = moreel) maar ‘immoraliteit’ staat, net als ‘moraal’ (hence the word ‘immoreel’) los van ‘crisis’.
“die schaamteloos de wetten van de jungle hanteren.”
De jungle kent geen schaamte, dat is precies het hele idee van de jungle gebruiken als metafoor, dus erg verrassend is die schaamteloosheid ook weer niet.
“Zondebokken zijn snel gevonden.”
Wij gokken: hieronder komt een vergelijking met joden in de vaderlandse geschiedenis terwijl elke lezer natuurlijk op zijn tien tenen al aanvoelt dat hier een wapperend vingertje in de richting van de PVV gaat want ‘zondebokken’, (“Weet je wie tegenwoordig ook zondebokken heeft gevonden?”). Leer ons de jaarlijkse 4 mei-oorlogsdeugpathetiek kennen in ideologisch-moralistisch Deugnederland.
“Ten tijde van de pest werden in de 14de eeuw de Joden weggezet als duivels, als veroorzakers.”
Told you so!
“Wie de helden in de huidige crisis zijn, weten we al.”
Oh, ‘wij’ niet. Maar we zijn blij dat nu een opsomming volgt van voorbeelden van dit soort helden.
“Maar er zullen ook vele verliezers zijn.”
Hmmm. Right. Geen voorbeelden van helden. Jammer. Dan zullen ‘wij’ ook nooit weten wie de ‘helden in de huidige crisis’ zijn. Erg hoor.
“De coronacrisis zal een groot stempel op het maatschappelijke en politieke denken drukken.”
Herhalingen van zetten die reeds geherhaalde zetten herhalen drukken vaak een groot stempel op een opinie-artikel.
“Het is geen sinecure om nieuwe vormen van uitsluiting en onvrijheid te herkennen.”
OMG! DEJA VU! A GLITCH IN THE MATRIX! IT KEEPS REPEATING LIKE GROUNDHOG DAY!
“Of om dreigend gevaar meteen te zien.”
Zoals islamisering?
“Was het maar zo zwart-wit dat we dit allemaal meteen al konden herkennen en uitschakelen.”
‘Uitschakelen’. Op een parkeerplaats van een Mediapark bijvoorbeeld.
“Het gif is vermomd in nieuwe varianten,”
Tsjonge, over welk ‘gif’ in welke ‘nieuwe varianten’ zou dit eigenlijk gaan? Moeilijk, moeilijk, moeilijk!
“eigenlijk zoals het coronavirus sluipenderwijs binnenkroop in de longen van zijn slachtoffers.”
‘Sluipenderwijs’: Heel Wuhan lag te stikken op de IC maar in Nederland beweerde het RIVM dat het echt geen besmettelijk virus is en dat het echt niet naar Nederland komt. Corona kun je van veel beschuldigen maar niet dat het ons heeft ‘beslopen’.
“Lenonard Ornstein”
Goh, een VPRO-journalist. Het is een dolle dag bomvol enorme verrassingen dit.
“en Larissa Pans”
Hahaha! Geeneens een babyboomer!
“schreven samen het net verschenen boek Oorlogsgesprekken. De erfenis van bezetting en bevrijding.”
Nouja, wat een verrassende aap er nu toch weer uit de MSM-mouw komt gekropen! Dit hele eindredactieloze wollige totaalgeneuzel in een landelijke ‘kwaliteitscourant’ blijkt gewoon een kille en berekende poging tot gratis reclame te zijn. En dat over de rug van zowel coronaslachtoffers als zes miljoen Joden. Over ‘immoreel opportunisme’ gesproken. Het lijkt wel een jungle, die schaamteloze marketing van boeken.