Politiek

U zond in: ‘Het Stedelijk Museum is verworden tot elitaire facilitator van politieke correctheid’

11-06-2020 21:46

Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van het Stedelijk Museum Amsterdam in de mailbox met de link naar hun nieuwe anti-racisme statement. Dit museum, al sinds enige tijd de politiek correcte spreekbuis van de Amsterdamse overheid, maakt het nu wel erg bont met een grenzeloos opportune, en volledige knieval voor de Amerikaanse Black Lives Matter beweging.

Ik heb mij ter info voor de nieuwsbrief afgemeld met de volgende begeleidende verklaring:

‘Ik vond de knieval die jullie eerder omwille van subsidies maakten voor het Amsterdamse links marxistische college al discutabel. Maar de manier waarop jullie nu inspelen op de BLM hype, die onterecht is geadopteerd uit de VS en die hier volkomen misplaatst is, vind ik verwerpelijk. Kunst moet gaan over kwaliteit en originaliteit, niet over huidskleur. Budget vrijmaken speciaal voor ‘kunstenaars van kleur en van niet-westerse achtergrond’? Wordt huidskleur dan bepalend voor het al dan niet aanschaffen van kunstwerken? Dat is ronduit racistisch in meerdere opzichten. Wat is de volgende stap; door de collectie gaan om bepaalde kunstwerken of kunstenaars op basis van dezelfde retoriek tot ongewenst te bestempelen? Het Stedelijk is verworden van wereldberoemde kunsttempel tot elitaire facilitator van politieke correctheid, een propaganda-orgaan van de Amsterdamse overheid. Dat is NIET de rol die jullie als museum moeten hebben, sterker nog, jullie zouden er juist heftig stelling tegen moeten nemen. Overduidelijk hebben jullie niets geleerd van de geschiedenis. Zolang deze ongure wind bij jullie waait zal ik daarom nooit meer een stap in het Stedelijk zetten.’

Kunst beoordelen op basis van huidskleur en etniciteit, dat doet toch ernstig denken aan de manier waarop bepaalde dictatoriale regimes uit het recente verleden kunst inzetten als propagandamiddel voor een politieke agenda. Bijvoorbeeld dat ene regime van die man met dat gekke snorretje.

Is er dan niemand in zo’n museum met enige kennis van geschiedenis? Niemand met enig kritisch vermogen om de context te begrijpen van wat er nu gaande is in de wereld? Niemand in de roomblanke directie die kan bedenken dat het selecteren van kunstenaars op basis van hun huidskleur heel erg neerbuigend en neokoloniaal is? Of is dit museum nu volledig bought and sold, en moet ik deze actie interpreteren als het begin van een culturele revolutie die ook in Amsterdam op touw wordt gezet.

Ongetwijfeld heeft de directie hele korte lijnen met het gemeentehuis, en wellicht sorteert men voor op wat nog komen gaat. Boekverbrandingen zijn helaas nooit ver weg.

Barry Peters

Amsterdam