Binnenland

Reclamewereld: Te weinig niet-blanken hebben een hoofdrol in commercials

22-06-2020 12:16

“Wij zijn met de neus op de feiten gedrukt. Door de gebeurtenissen in de VS is boven water gekomen wat voor veel landgenoten van kleur al lang een feit was. Alledaags racisme bestaat en speelt een grote rol in hoe we met elkaar omgaan. En daar gaat te veel niet goed. We vormen nog geen inclusieve samenleving en veel uitsluiting gebeurt bijna onopgemerkt. Niet wit zijn zorgt ervoor dat je vaak begint met een achterstand.”

Dramatisch statement. Van wie zou het zijn; een bank, een verzekeraar, de Belastingdienst? Neen, het is een boodschap van de Nederlandse Vereniging van Erkende Reclame Adviesbureaus (VEA). Dat is de overkoepelende club van bedrijven die er voor zorgen dat u in de reclameblokken commercials kan kijken van toetjesmakers, telefoonboeren en verzekeraars.

En – naar eigen zeggen – diep onder de indruk van de dood van George Floyd is de VEA gaan kleurentellen. “In 50 procent van de reclames zitten gekleurde mensen. Dan denk je, dat is eigenlijk best goed”, zegt VEA-voorzitter Marion Koopman in het NOS Radio 1 Journaal. Maar uit het onderzoek naar 420 sterreclames uit 2019 komt naar voren dat het voornamelijk figurantenrollen zijn en dat in 56 procent van de reclames iemand met kleur te zien is. De hoofdrol vervullen acteurs met een gekleurde huid echter maar in 16 procent van de commercials. In de helft van de gevallen gaat het om een bijrol, en in twee op de drie commercials gaat het om een figurantenrol waarbij de acteur alleen op de achtergrond in beeld is. En daarom gaat de vereniging trainingen  aanbieden voor ‘bewustwording van vooroordelen’.

NRC Handelsblad deed vorig jaar ook al onderzoek naar commercials. Toen was het probleem dat de lichtgetinte acteur-met-afro alomtegenwoordig was. Zo is het dus nooit goed. Diversiteit met de D van drammen.