Retvrn to tradition: wat is er mooier dan een geordende winkelstraat met eerlijke mkb’ers zoals slager, groenteboer en bakker? Weinig, toch? In ieder geval is zo’n Oud-Hollandsch en goedburgerlijk aanzicht beter dan de zielloze corporates die met homogene winkelpuien elke straat verpesten.
En daar komt nog bij: mooie omzetten en winsten voor mkb’ers eindigen niet bij gezichtsloze aandeelhouders die hun winsten vervolgens verstoppen voor de fiscus – waardoor u het tekort aan belastinginkomsten moet ophoesten. Nee, de slager, groenteboer en bakker om de hoek wonen vaak bij in de buurt. Geld dat weer terugkomt in de lokale economie dus.
Bovendien zijn de producten er beter. Feit. Enfin, u lijkt de lokale ondernemer in voedingsmiddelen extra te waarderen in deze tijden van corona.
Veel groenteboeren, bakkers en slagers hebben de afgelopen maanden hun omzetten fors zien stijgen. Vooral groentewinkels en slagers zagen de verkopen toenemen met 30 à 40 procent.
Volgens cijfers van marktonderzoeker GfK gaat het om zo’n 55 miljoen euro extra omzet voor de speciaalzaken. Het bureau onderzocht in de ‘coronamaanden’ april, mei en juni het koopgedrag van een panel van 10.000 huishoudens.
GfK-onderzoeker Joop Holla heeft het in dertig jaar nog niet meegemaakt dat de ‘kleine zelfstandige’ op de hoek weer wat marktaandeel terugpakt van grote supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl.
Ga zo door, mensen, ga zo door.