Politiek

Hinderlijke hbo-millennials gaan Twitter kapot fatsoeneren met nu al volstrekt kansloze hashtag

08-09-2020 15:05

Update: het gaat inderdaad om subsidie en ook niet om een klein beetje subsidie. In 2019 toucheerde ‘kennisinstituut Movisie’ maarliefst 7+ miljoen euro subsidie van VWS en ook nog eens bijna 7 miljoen euro aan ‘projectsubsidies’ (inclusief ‘opdrachten derden’). Hier het hele jaarverslag (pdf). Wat Diversity Media media betreft: de ‘opdrachtgevers’ en ‘partners’ (en de brakke 1991-HTML-layout van de website) spreken boekdelen.

“De hashtag #durftevragen, waarmee mensen op internet om hulp vragen, is in de online wereld algemeen bekend. Als het aan kennisinstituut Movisie ligt, zal hetzelfde gebeuren met een nieuwe hashtag: #datmeenjeniet. Vandaag lanceert het kennisinstituut een campagne met die naam, in samenwerking met Hogeschool Inholland en Diversity Media.

Online discriminatie is onderbelicht, zegt projectleider Joline Verloove. “In het ‘echte’ leven zijn de sociale normen vaak duidelijk, het is helder wanneer je iets wel of niet kunt zeggen. Sociale media zijn anoniemer, waardoor mensen meer het gevoel hebben dat ze kunnen zeggen wat ze willen. We willen de normen veranderen die op sociale media gelden. Meer mensen moeten het gevoel krijgen dat ze anderen mogen aanspreken op hun gedrag.”

De hashtag #datmeenjeniet wil mensen bewust maken wanneer een opmerking niet door de beugel kan. Daarna begint het echter pas: hoe kun je degene die het bericht heeft geplaatst op een goede manier van repliek dienen? Verschillende groepen gaan de komende drie jaar in workshops over die vraag in gesprek. Intussen brengen ze wat ze hebben geleerd in de praktijk. Bij de workshops zijn ook influencers aanwezig, onder wie Jerry Afriyie, voorman van Kick Out Zwarte Piet.”

Omdat het in het open pusriool Twitter kennelijk nog helemaal niet stikt van hinderlijke moraalridders krijgt de echte vrijemeningsliefhebber met humor nu wéér een verschrikkelijke maar kwaadaardige fatsoensziekte toegewenst in de vorm van een hashtag: #datmeenjeniet. De hashtag (hastag is een eufemisme voor ‘ik kan echt helemaal niks maar wil wel de illusie hebben dat ik iets kan ook al weet ik natuurlijk best dat ik helemaal niemand bereik met zo’n raar schuin hekje laat staan dat door mijn fopmening iets ooit zal veranderen’) #doeeslief van de intens hinderlijke dramorganisatie SIRE was namelijk ook al zo’n waanzinnig succes.

Het is dat dit soort weerzinwekkende cremaclowns die zichzelf hebben foutgeparkeerd op de verdrijvingsvlakken vluchtstroken van humor en vrije meningsuiting een hekel hebben aan ironie anders zou je denken dat het ironisch is bedoeld: een bij voorbaat zin- en kansloze hashtagcampagne lanceren in samenwerking met een beruchte totaalfaalschool als Hogeschool Inholland. Zwakzinniger kan het bijna niet, hier moet wel op een of andere manier een enorme stroom subsidie achter zitten. Het is óf een grap óf het levert een flinke bak met taxpoet op, anders verzin je dit natuurlijk niet zomaar.

Maar leest u vooral even het hele artikel zelf in Trouw. Gierend van de huillach over de grond rollen terwijl je probeert je ballen in je broek te houden is 100% gegarandeerd. En nee, Trouw bedoelt dit niet ironisch, ze nemen het kritiekloos bloedserieus. Dit is doodleuk ‘kwaliteitsjournalistiek’ in een courant als Trouw.

Tot slot, waarschuwing voor iedereen die ooit met een fatsoenshashtag in de buurt durft te komen: onze hashtags zijn #neegaweg en #sterf en dat blijft zo.

(Ceterum censeo, fatsoenskanker is een verschrikkelijke ziekte.)