Binnenland

Minister keurt opvolger Stint tóch goed

07-10-2020 20:46

Een Stint in actie, foto screenshot YouTube

Slechts elf maanden later dan afgesproken is de opvolger van de Stint nu tóch goedgekeurd voor verkeersdeelname. Minister Van Nieuwenhuizen heeft daar op woensdag toestemming voor gegeven. De goedkeuring komt maar nét op tijd aangezien de producent van de elektrische bolderkar maandag nog bekend maakte zijn voltallige personeel te hebben moeten ontslaan. Maar het gevreesde faillissement kan, nu er toch toestemming is gekomen, wellicht nog worden afgewend.

Nadat de RDW en TNO het voertuig al goedkeurden was het wachten alleen nog op de zogenaamde Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Maar nadat de aanvraag voor de BSO-Bus, zoals de opvolger van de Stint heet, was ingediend moest er van de minister ineens nieuwe methodiek worden ontwikkeld om de gebruiksrisico’s van een voertuig in het verkeer te beoordelen. Een besluit waar de directeur van Stintum Edwin Renzen niet over te spreken was. Volgens Renzen veranderde Van Nieuwenhuizen ‘aan het eind van de wedstrijd plotseling de spelregels.’

Maar gelukkig gaf ook de SWOV vorige week, slechts veertien maanden na de aanvraag, zijn goedkeuring. Wel maakt de stichting nog één cruciale kanttekening bij het elektrische wagentje. Sommige risico’s aan het gebruik van de kar zijn namelijk niet volledig uit te sluiten. Een forse tegenvaller. Dit vanwege het feit dat bepaalde risico’s, volgens de SWOV ‘inherent zijn aan verkeersdeelname’. Dan wordt op de valreep toch ineens nog duidelijk waarom de minister de onderzoeksorganisatie opdracht heeft gegeven nieuwe methodiek te ontwikkelen.