Tweedehands autoverkopers hebben misschien de naam, maar keukenverkopers absoluut de faam wanneer het om dubieuze verkooppraktijken gaat. Volgens de Consumentenbond zet met name De Mandemakers Groep (DMG) klanten nog steeds onnodig onder druk bij het kopen van een keuken.
De bond baseert dit op een eigen onderzoek waar 1500 consumenten aan meededen. 57% van de ondervraagden gaf aan verkoopdruk te voelen tijdens het bekijken van keukens bij Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens of Wooning. Allemaal winkels die toevallig onderdeel zijn van DMG.
Consumenten klagen dat ze aan de praat worden gehouden door verkopers met kortingen in de hand die maar één enkele dag gelden. Ook zijn er veel meldingen van onduidelijk offertes die niet mee naar huis genomen mogen worden. Volgens de directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, heeft DMG dan ook niks geleerd van het verleden:
“In 2017 (PDF) kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is. Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen.”
De DMG laat in een reactie weten dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat klanten wel dik tevreden zijn. Ook eigenaar Ben Mandemakers zegt in een interview met Quote trots te zijn op de bedrijfscultuur binnen DMG:
“Zelfs al zou ik weten dat ik bijvoorbeeld met onroerend goed meer kan verdienen, zou ik dat gevoel nooit willen missen. Nee, ik ben de cultuurbewaker van dit bedrijf. En ik heb zin om dat nog een hele tijd te blijven”
Medewerkers van Mandemakers hebben soms ook last van losse handjes: