Content is nog altijd king, maar het moet wel een doel hebben. Want het maken van content is geen doel an sich. Beter kun je jezelf afvragen wat jouw doelstellingen voor de contentstrategie zijn. En hoe zorg je er nu voor dat de content die je maakt jouw doelgroep écht weet je bereiken? Dat en meer lees je in dit artikel.
Iedere strategie begint met het bepalen van de uiteindelijke doelen. Wie is je doelgroep? Waar wil je als organisatie naartoe werken? Wat wil je bereiken met het maken van content? Je kunt bijvoorbeeld als doel hebben om meer bezoekers naar jullie website te trekken. Maar het kan ook zijn dat je zo veel mogelijk e-mailadressen van bezoekers wilt verzamelen, omdat je over een paar weken wilt starten met het versturen van een nieuwsbrief. Zorg er daarom voor dat je jouw doelen helder hebt, en formuleer deze SMART. Dat wil zeggen: formuleer deze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Je kunt SEO overigens ook een integraal onderdeel maken van deze doelstellingen. Wil je SEO uitbesteden aan een marketing bureau of wil je er zelf mee aan de slag gaan? Bepaal dit vooraf in de doelstellingen.
Nu je weet wie je doelgroep is kun je beginnen met analyseren. Welk gedrag vertoont jouw doelgroep? Welke vragen hebben ze? Zijn er problemen waar ze tegenaan lopen? Een SEO-bureau kan hier ook in ondersteunen. Bepaal vervolgens de customer journey (klantreis) van je doelgroep. Als je weet via welke kanalen jouw klanten met jouw merk of bedrijf in aanraking komen, kun je jouw contentstrategie hierop aanpassen.
Nu je de belangrijkste aspecten van jouw strategie hebt bepaald kun je starten met content maken! Vraag jezelf bij het maken van content altijd af of het waardevol genoeg is voor jouw klant. Is het content die jij zelf ook zou delen? En heb je voor iedere fase in de customer journey voldoende relevante content gemaakt? Voorbeelden van kwalitatieve content zijn: het beantwoorden van klantvragen door middel van blogs, informerende nieuwsbrieven en video’s over de producten en/of diensten die je aanbiedt. Zorg dat je voor iedere fase in de klantreis relevante content hebt zodat je jouw doelgroep kunt blijven boeien.
Je hebt heel veel nieuwe content gemaakt! Te gek! Nu moet iedereen het ook nog gaan zien… Je kunt daarom het beste verschillende kanalen inzetten om jouw content te verspreiden. Gebruik hiervoor social media, nieuwsbrieven video’s, maar bijvoorbeeld ook online campagnes via Google Ads. Spreid je kansen over verschillende kanalen. Zo heb je de meeste kans dat jouw content gezien en verspreid gaat worden!
Waarom? Meten is weten. Gebruik daarom Google Analytics en Google Ads om te meten hoe succesvol jouw contentstrategie en contentcampagnes geweest zijn. Hoeveel bezoekers hebben jouw website bezocht? Hoeveel inschrijvingen heb je gehad voor de nieuwsbrief? Via welke social media kanalen zijn je bezoekers binnen gekomen? En bij welke pagina’s hebben ze de website verlaten? Zijn er nog zaken die extra aandacht vereisen? Door de resultaten van jouw strategie te meten, kun je bereikte doelstellingen analyseren en jouw contentstrategie waar nodig aanpassen. Zo boek je online successen met content!