Unilever gaat de komende jaren vol inzetten op diversiteit en inclusiviteit. Want hoewel er wereldwijd evenveel vrouwelijke als mannelijke managers werken vindt de Britse multinational zichzelf nog niet woke genoeg. Vooral mensen met een handicap, leden van de LGBTQIAPK+gemeenschap en etnische minderheden voelen zich nog te vaak niet thuis bij Unilever.
Daarom trekt de boodschappen-producent nu een scala aan maatregelen uit de kast om van het grijze gezichtsloze megaconcern een regenboogkleurige safespace te maken. Zo heerst er bij Unilever voortaan een Gender Transition Policy. Hierbij worden mensen die van geslacht veranderen beter geholpen en beschermd. Zo krijgen zij extra verlof en begeleiding tijdens hun transitie. Ook zullen directe collega’s op speciale training worden gestuurd zodat ze respectvol blijven omgaan met de beslissing van hun teamgenoot.
Ook in de buitenwereld wil Unilever het verschil maken. Zo zal er tegen 2025 minimaal 2 miljard euro per jaar worden uitgegeven aan ‘leveranciers die beheerd worden door mensen uit ondervertegenwoordigde groepen.’ Ook reclames van Unilever moeten voortaan worden gemaakt met meer minderheden dan een gemiddelde commercial van UNICEF.
Verder gaat Unilever zich ook inzetten voor de vluchtelingen. Dankzij de samenwerking met Emma@Work wist het internationale bedrijf het afgelopen jaar al maar liefst twee vluchtelingen aan een baan te helpen.
“En door middel van onze samenwerking met Refugee Talent Hub hebben we 14 vluchtelingen een stage kunnen bieden.”
Tot slot wil Unilever dat alle partners waarmee ze samenwerken een menswaardig bestaan overhouden aan hun arbeid. Daar zullen deze werknemers in Kenia vast heel blij mee zijn.