Als het aan de Europese Unie ligt krijgen alle truckers straks te maken met dezelfde kilometerheffing. Hierbij moet de emissieklasse van het voertuig de hoogte van het bedrag bepalen. De extra belasting is volgens de unie nodig om de doelstellingen binnen de Green Deal te halen.
Daarnaast worden er miljarden euro’s geïnvesteerd in waterstoftankstations, elektrische oplaadpunten en financiering van duurzame projecten. Verder zal vervoer over het spoor en de binnenlandse wateren worden gestimuleerd. De kilometerheffing is overigens geen Europese taks. Lidstaten mogen dus zelf weten hoe de inkomsten hiervan worden verdeeld:
“Om de transportsector een kilometerheffing te laten omarmen, moet er transparantie zijn over waar de opbrengsten naar toe gaan. En wij zouden graag zien dat de opbrengsten worden gebruikt om duurzaam transport te verbeteren, bijvoorbeeld door investeringen in duurzame infrastructuur als laadpunten en spoorwegen.”
Aldus directeur Land Transport van het Europese directoraat voor Transport Elisabeth Werner tegen Nieuwsblad Transport.
Het is niet de eerste poging die wordt ondernomen om het transport op de weg te verplaatsen naar rail en water. Vooralsnog daalde het aantal verkeersbewegingen op het asfalt niet enorm door al dit kunstmatig ingrijpen.
Herald Ruijters, director Investment, Innovative & Sustainable Transport bij DG Move, denkt dat je zoiets ook niet kan afdwingen. Hij gelooft dat de transporteurs vanzelf komen als de kwaliteit van het spoorwegvervoer omhoog gaat. Wel moeten hiervoor nog flinke logistieke stappen worden gemaakt:
“Kijk maar eens naar Nederland, waar veel goederen in Rotterdam binnenkomen. Het is belangrijk om de lading dan direct op het spoor te zetten. Want zodra het op een truck staat, is de modaliteit rail verloren. Dus we hebben meer rail- en terminalcapaciteit in het achterland nodig.”