“Toen er nog geen commerciële omroep was had je alleen Radio 3. Dus als je daar mocht beginnen wreef je je in je handen. Dan was je ineens landelijk te horen. Die functie die 3FM in de jaren negentig had van het ontdekken van nieuw talent, ontdekken van nieuwe muziek is links en rechts ingehaald door streamingdiensten, andere stations en door de mensen zelf. Radio is allang niet meer leidend in het ontdekken van bands.”
“Jurre Bosman heeft zelf niet zoveel gek verstand van radio. En duld jij dan iemand onder je die wel verstand van radio heeft? De vorige zendermanager van Radio 2 heeft hij weggepest omdat die verstand van radio bleek te hebben.”
“De jaren negentig waren de gouden tijden. Dat politiek correcte bestond toen niet. Nu zie je DJ’s die niemand kent, die struikelen over elkaar heen om maar zo deugend mogelijk uit de hoek te komen. Sinds wanneer zijn het uitgerekend 3FM DJ’s die zijn gaan deugen?”
“Het wordt niet meer geduld als een DJ iets spannends zegt of doet. Dan hangt of John de Mol aan de telefoon of de managers onder John de Mol zijn bang dat John de Mol alsnog aan de telefoon hangt. Zowel aan de commerciële als publieke kant worden DJ’s gemuilkorfd.”
“Veel mensen die verrassende radio maakten zijn naar het internet gevlucht.”
“Bij 3FM heerst een cultuurtje van complete politiek correctheid. Daar word je op geselecteerd. Als je een stoer clubje had bij Veronica werd je geselecteerd op brutaalheid.”
“Hoe kom je erbij om DJ bij 3FM te worden als je zo bescheten en belegen bent. Die politiek correcte moraliserende zalvende toon. Het lijkt goddomme de Muzikale Fruitmand wel.”
“Die jongens en meiden bij 3FM willen in de eerste plaats influencer zijn. Iedere boerentrien met een beetje lekkere tieten heeft al 100.000 volgers op Instagram. Wat kom je dan aanzeiken met ‘3FM heeft bestaansrecht want heeft 100.000 volgers op Instagram’. Ze denken dat ze influencer zijn maar dat zijn ze niet.”
“Bij Domien is de politiek correcte braafheid begonnen.”
“Iedereen kijkt naar elkaar en niemand durft meer wat. Zo draai je je eigen medium de nek om.”
“Frank van der Lende stond achter de bar bij BNN. En dan denken ze goh, die gast met dat lange haar zou weleens interessant voor de radio zijn. En dan krijg je lokale omroep niveau. Mensen worden daar geselecteerd op hun voorkomen lijkt het wel. ‘Die is lekker alto’.”
“Als er geen gitaar inzit komt het sowieso niet meer op de zender. Want dan past het niet in het ‘profiel’.”
“Je kan van Edwin Evers vinden wat je wil maar het was in ieder geval gepassioneerd radiomaken.”
“Als Hans Teeuwen nu zou beginnen zou hij nooit meer omhoog komen. Jiskefet kan je nu niet meer uitzenden, mensen snappen dat niet. We leven in een tijd waarin zelfs series als Friends verdacht zijn wegens seksistisch. En dan denk je dat dat wordt verzonnen door wat crackrokers, maar dan blijken het NRC journalisten van 22.”
“Het vergt moed om te zeggen: kut, misschien hebben we het wel bij het verkeerde eind. Maar dat durft niemand bij 3FM te zeggen want dan stort het in. Als een liefdesrelatie waarbij je beiden weet dat het het is uitgewerkt maar we doen alsof we het nog leuk hebben.”
“Als je een nieuw 3FM wil beginnen moet je al die managers eruit gooien. En een jaar lang gaan we dat helemaal opengooien, de hele nacht. Wat er ook gebeurt, er niet op reageren. We gaan experimenteren. Giel Beelen is er groot mee geworden, met negatieve aandacht. Er was niemand bij de VARA die daar van wakker lag.”
“Misschien moeten we deze generatie als verloren beschouwen. We hebben de oorzaak gevonden, Bert. Het is de Wereld Draait Door-generatie die platgeslagen is op TV met ‘Dit is de ene waarheid en wijk vooral niet teveel af.'”
Beluister ze allemaal: