Partnerbijdrage

Telefonisch opzeggen: mag een bedrijf dat verplichten?

04-02-2022 12:04

Je wilt van je abonnement af. Hoe ga je dit regelen? Online lijkt natuurlijk gemakkelijk, maar dit wordt niet altijd even duidelijk aangegeven. Ook een telefoontje is niet bepaald snel en efficiënt. Lange rijen, irritante wachtmuziekjes en een poging tot overhalen om tóch je abonnement te houden zijn verschillende trucjes waarbij je sneller van gedachten gaat veranderen. Mag een bedrijf je verplichten om je opzegging telefonisch op te zeggen? Wij zoeken het uit.

Opzeggen wordt onnodig moeilijk gemaakt

Zoals we eerder al hebben gezegd, wordt opzeggen onnodig moeilijk gemaakt, constateert de Consumentenbond in 2020. Wanneer je online je opzegging wilt regelen is de informatie die je nodig hebt soms lastig te vinden. Na een tijdje het internet te hebben afgespeurd vind je dan eindelijk dat ene linkje die je nodig hebt. Als je per post wilt opzeggen is het daadwerkelijke adres waar je brief heen moet ook niet altijd even duidelijk. Dan blijft de optie telefonisch opzeggen nog over. Deze manier hebben bedrijven het liefst, ze proberen met slimme trucjes je opzegging tegen te gaan.

Verkooptrucjes

De medewerkers die je aan de lijn krijgt wanneer je telefonisch iets wilt opzeggen, zijn er specifiek in getraind om je te laten twijfelen aan je opzegging. Ze willen natuurlijk het liefste dat jij je abonnement of lidmaatschap blijft houden. Ze vragen je naar de reden van opzegging, waarna ze hier hun dienstverlening op aanpassen. Ben je ontevreden? Ze bieden je een cadeau of herhalen de voordelen van het betreffende dienst of product. Vind je het te duur? Een fikse korting zorgt er vast wel voor dat je van gedachten veranderd.

Wet Van Dam

Sinds 2011 is er een wet die consumenten de mogelijkheid geeft om hun abonnementen op elk moment op te zeggen. Of dit nu telefonisch, per mail of per post is. De enige voorwaarde die hierbij speelt, is dat je bij contracten met bepaalde tijd een opzegtermijn van een maand hebt en bij contracten voor onbepaalde tijd geld er geen opzegtermijn. Deze Wet Van Dam geeft consumenten de mogelijkheid om hun abonnementen wanneer ze maar willen op te zeggen, waardoor onnodige en ongewenste kosten kunnen worden stopgezet. Je opzegging ben je dus niet verplicht uit te voeren via de telefoon.

Dit neemt niet af van het feit dat opzeggingen nog steeds als lastig worden ervaren. Om deze redenen zijn platformen als 123opzeggen in het leven geroepen. Hierbij kun je binnen drie stappen je opzegging regelen. Je hebt hierbij zelf de keuze of je dit per post of per mail wilt doen. De 100% opzeggarantie van 123opzeggen zorgt ervoor dat je gegarandeerd en zonder irritante verkooppraatjes je opzegging kan voltooien!