Partnerbijdrage

Dit moet je overwegen bij het huren van een kantoorruimte

09-02-2022 14:27

Het huren van een kantoorruimte kan een spannende stap zijn voor elk bedrijf, zowel bij grote als bij kleine ondernemingen. Het kan een teken zijn van uitbreiding, want misschien ben je je huidige ruimte ontgroeid. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je kantoorruimte een verlengstuk is van je merk. Een mooie en goede kantoorruimte huren in Amsterdam of ergens anders in ons land is dan ook van groot belang als ondernemer. Hier kun je voor zorgen met behulp van dit artikel!

Omgeving

De locatie van het kantoor is niet alleen een belangrijke factor bij het achterlaten van een blijvende indruk op klanten, je team wil ook nog eens toegang hebben tot verschillende voorzieningen direct voor de deur. Dit is vooral van vitaal belang als je in een branche werkt waar tijd van essentieel belang is. Deze voorzieningen kunnen lokale cafés, restaurants en andere dienstverleners zijn die nuttig kunnen zijn voor je team. Het is goed om je omgeving te kennen voor mogelijke toekomstige klantbijeenkomsten. Als je zaken wilt doen buiten kantoor, wat is dan een betere manier dan ze ergens heen te brengen waarvan je weet dat het goed is!

Voorzieningen

Kantoorvoorzieningen kunnen een goede plek zijn voor huidige en toekomstige werknemers. Uiteindelijk kunnen deze voordelen een dealbreaker zijn tussen werken binnen je organisatie of bij een naaste concurrent. Werken in een kantoor met veel voorzieningen kan je extra’s bieden die nuttig kunnen zijn voor je werkdag. Deze omvatten:

  • Keukenruimtes die hoogwaardige thee en koffie bieden
  • Toegang tot business lounge-ruimtes, waar je kunt netwerken met andere gelijkgestemde individuen
  • Veilige lockers voor waardevolle spullen
  • Fietsenstalling voor degenen die naar het kantoor fietsen
  • Douches die je kunt gebruiken voor een opfrissing, inclusief gratis handdoeken en zeep

Toegankelijkheid

Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat de reistijd naar kantoor een cruciale factor kan zijn voor werknemers bij het beslissen voor welk bedrijf ze gaan werken. Met de recente vooruitgang in de richting van het verdelen van de tijd tussen de kantoor- en thuislocaties, wordt deze factor voor het zoeken naar kantoorruimte om te huren evenwichtiger. Het zijn niet alleen je werknemers waar je rekening mee moet houden bij de bereikbaarheid, maar is je kantoorruimte ook toegankelijk voor klanten? Enkele vragen waar je misschien over na wilt denken voordat je je aan een ruimte vastlegt, zijn:

  • Hoe centraal is de kantoorruimte in de stad?
  • Is het goed aangesloten voor degenen die niet rijden?
  • Is het in de buurt van bushaltes, metrolijnen of fietspaden?
  • Kunnen klanten en je team gemakkelijk parkeerplaatsen vinden?

Parkeerplaatsen

Bij het vinden van bedrijfsruimten is de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor medewerkers en klanten een belangrijke factor, wat net ook al even werd genoemd bij de toegankelijkheid van het kantoor. Een parkeerplaats op je eigen gehuurde terrein is ideaal, maar gratis of goedkoop parkeren op straat of op gemeentelijke parkeerterreinen in de buurt werkt ook goed. Als dit niet beschikbaar is, probeer dan over speciale tarieven, tijden of parkeerkaarten te onderhandelen met particuliere parkeergarages in de buurt van je kantoren.

Verborgen kosten

Het bovenste cijfer van een huurovereenkomst geeft niet echt weer wat je uiteindelijk zult moeten betalen als je de kantoorruimte huurt. Controleer om te zien wat er in je huurovereenkomst is inbegrepen en vergeet niet te budgetteren voor extra vergoedingen en kosten. Denk hierbij aan rekeningen van nutsbedrijven, bouwkosten, onderhouds- en reparatiekosten, verhuiskosten, verzekeringen en btw op huur. Je moet ook een uitgebreide huurdersverzekering afsluiten om jezelf te beschermen, al is dit niet altijd nodig. Desondanks moet je wel rekening houden met de verborgen kosten bij het huren van een kantoorruimte!