Twee keer per week schudt de controversiële TPO Podcast het Nederlandse medialandschap door elkaar. Presentatoren Roderick Veelo en Bert Brussen wonnen eerder de online radio award voor ‘Beste Podcast’ en Veelo haalde zelfs de prijs van ‘Beste Presentator’ binnen. Met inmiddels 334 afleveringen achter hun naam, heeft de TPO Podcast bewezen meer te zijn dan slechts een provocerende hype. Wat zijn de spraakmakende redenen dat Bert en Roderick de gevestigde media blijven uitdagen?
Roderick Veelo kent het medialandschap als geen ander. Voordat hij de TPO Podcast begon, werkte hij onder andere voor de VARA, NOS, BNR, SBS6, TROS en RTL Z. Als journalist, columnist en televisiemaker heeft Veelo een unieke stijl ontwikkelt. Het starten van de TPO Podcast gaf hem de ruimte om onafhankelijk en onpartijdig commentaar te geven op het nieuws en de nieuwsmedia.
Die onpartijdigheid wordt – volgens Roderick – echter niet altijd gewaardeerd:‘
“Het debat over Covid of Oekraïne is zo gepolariseerd; soms worden luisteraars teleurgesteld, omdat wij wat anders zeggen dan zij graag willen horen. Toch is een groeiende groep luisteraars juist blij met ons onpartijdige en daardoor onvoorspelbare commentaar.
“We maken de TPO Podcast op eigen kracht, zonder subsidie, adverteerders of een omroep achter ons. We zijn aangewezen op onze abonnees en donateurs. Zolang die ons zien zitten, kunnen we door. En met veel plezier!”
Aldus Roderick Veelo, medeoprichter TPO Podcast.
In zijn strijd voor een alternatief media-geluid, wordt Roderick bijgestaan door voormalig Twitterfenomeen Bert Brussen. De controversiële stijl van Brussen, gevormd door zijn werk voor GeenStijl, zorgt voor een interessante dynamiek waarin scherpe meningen en rake kritieken over en weer gaan.
Bert Bussen geeft aan:
“Personen als Joe Rogan, Adam Curry en Michael Savage geven al langer onafhankelijk een ander geluid. In Nederland werd het ook tijd om onze stem te laten horen. Wij hadden het idee dat we uitermate geschikt waren om dit andere geluid te laten horen, en we hebben gemerkt dat er grote behoefte is aan meer “kleur” en “diversiteit” in het medialandschap. Vanaf de start krijgen we veel positieve reacties; een groot deel van de mensen is klaar met de correcte, gesubsidieerde media.”
Het onpartijdige en onvoorspelbare geluid van de podcast komt tot uiting in de WOKE WEEK. In deze wekelijkse rubriek worden veranderende sociale en politieke normen bekritiseerd. Met het huidige streven naar inclusiviteit en diversiteit wordt vaker dan eens de echte nieuwswaarde ondergesneeuwd. Bert Brussen:
“Als er in het verschrikkelijke nieuws rondom Oekraïne geschreven wordt dat de oorlog niet LGBTQ+ friendly is omdat er transgenders worden teruggestuurd op de grens, dan ben je de journalistiek echt kwijt. Politiek correcte overheden en aandacht zoekende media lijken de zin van de onzin niet meer te kunnen onderscheiden”.
Na vijf jaar aan spraakmakende content blijkt de podcast een succes. De Nederlandse luisteraar heeft behoefte aan een onafhankelijke stem die zich niet bekommerd om conventie. De podcast van Brussen en Veelo groeit gestaag en er wordt gestreefd naar de mijlpaal van 10.000 betalende luisteraars via de crowdfundsite Petje.Af.
Bert Brussen:
“Het voelt goed om te weten dat er behoefte is naar ons geluid. In onze onafhankelijkheid staan we sterk en wij hopen nog lang de scherpzinnige kant van de media te vertegenwoordigen. Hoe meer mensen luisteren, hoe meer men gaat nadenken. Kritisch stilstaan bij de actualiteit en hoe die in onze maatschappij wordt belicht; daar maken wij ons hard voor.”