De werkloosheid in de eurozone – landen die de euro als betaalmiddel hebben – is in december vorig jaar uitgekomen om het laagste niveau sinds 1998, blijkt uit cijfers van statistiekbureau Eurostat. Toch wordt de krapte op de arbeidsmarkt steeds nijpender, vast en flex.
Waar de arbeidsmarkt voor vast personeel al langere tijd schaars is, zijn de grenzen voor de flexibele arbeidsmarkt inmiddels ook bijna bereikt. Het aantal aanbiedingen op opdrachten voor hoogopgeleid werk is gekelderd: het is nu vijf keer lager dan vijf kwartalen geleden. Detacheerders zijn uitverkocht en proberen hun aanbod aan te vullen door nieuw personeel te werven, maar lopen daarbij tegen de muur op. Daarnaast is de sourcingsdruk op hoogopgeleide zzp’ers torenhoog: bijna 7 van de 10 wordt minimaal één keer per kwartaal benaderd voor een opdracht.
Deze hyperschaarste op de flexmarkt is nieuw in Nederland. Om in deze tijd talent te kunnen werven, binden en boeien is het noodzakelijk voor opdrachtgevers om alle zeilen bij te zetten. Het vraagt om creativiteit en dwingt organisaties op een integrale manier te kijken naar de gehele arbeidspopulatie. De contractvorm is minder relevant, het juiste talent binnenhalen staat voorop.
Is bij organisaties de employer branding en corporate social responsibility niet op orde, dan mis je de boot. Verankering daarvan in de bedrijfsvoering is vereist, vooral om millennials – de groeiende groep werkenden – aan te kunnen trekken en vast te kunnen houden. Een zwakke employer branding wordt door organisaties momenteel gecompenseerd door het aannemen van hordes recruiters. Terwijl het antwoord ligt op twee punten; datagedreven wervingsmethoden en het benaderen van alternatieve doelgroepen op de arbeidsmarkt.
Marion van Happen
CEO HeadFirst Group