Reisorganisaties gaan miljoenen euro’s schade lijden door de geannuleerde vluchten op Schiphol, dat zegt de brancheorganisatie ANVR. Veel hotels blijven leeg staan omdat de toeristen het vakantieland niet kunnen bereiken, maar de accommodaties willen toch hun geld van de reisorganisaties.
Schiphol kampt met grote drukte, en heeft vliegmaatschappijen gevraagd om dit weekend vluchten te annuleren en geen nieuwe te boeken. Dit leidt tot grote kosten voor de reisorganisaties, die de kosten nu willen verhalen op de luchthaven. Die zou verantwoordelijk zijn voor het vastgelopen vliegverkeer.
“Wij hebben de oplossing ook niet, maar hebben dit probleem ook niet veroorzaakt,” zegt ANVR-voorzitter Frank Oostdam volgends het Reformatorisch Dagblad. “Naar aanleiding van de drukte door de staking van KLM-personeel afgelopen weekend is er een enorme hausse aan telefoontjes op ons afgekomen van verontruste mensen die op he punt staan op vakantie te gaan.”
Het grondpersoneel van KLM hield afgelopen zaterdag een wilde staking uit onvrede over de arbeidsvoorwaarden. Dit leidde tot chaos op het vliegveld juist op een van de drukste momenten aan het begin van de meivakantie. Veel mensen kwamen er op de luchthaven pas achter dat hun vlucht niet zou vertrekken. Veel hotelkamers die waren geboekt voor Nederlanders bleven daarom leeg, wat betekent dat de exploitanten de kosten verhalen op de organisaties die de reis hadden gepland.
Vrijdag zijn al 68 KLM-vluchten geschrapt vanwege de drukte. KLM komt hiermee tegemoet aan de oproep van Schiphol. Andere luchtvaarmaatschappijen gaan niet akkoord en vinden dat ze de laatste tijd al genoeg in hun planning om hebben gegooid. Volgens een woordvoerder van Schiphol is het verkeer verder goed op opgestart, al moeten mensen wel rekening houden met lange rijen.