In het Jaarverslag 2021 van de Nationale Ombudsman getiteld De burger verdient beter schrijft Ombudsman Reinier van Zutphen dat in Nederland “meer mensen in langdurige armoede terechtkomen” door de coronapandemie en de coronamaatregelen. Volgens Van Zutphen gaat het dan om “mensen die voorheen nooit hadden gedacht dat zij een beroep op de zorg of andere hulp zouden moeten doen”.
Ook bekritiseert Van Zutphen de beperkte voortgang van de ‘hersteloperatie kinderopvangtoeslagen’, de ‘aanpak van de gaswinningsproblemen in Groningen en Drenthe’ en het feit dat ‘veel noodzakelijke ontwikkelingen in de wachtstand terecht kwamen’ als gevolg van de ‘lange formatie’ en de daarop volgende ‘demissionaire stilte’.
Van Zutphen:
“Er was te weinig voortgang in de hersteloperatie kinderopvangtoeslagen en bij de aanpak van de gaswinningsproblemen in Groningen en Drenthe. Het bewustzijn over de ernst van de situatie is er inmiddels. Maar de uitvoering is complex en duurt te lang. Wij doen een beroep op de overheid om de weg naar herstel uit de coronacrisis met daadkracht en oog voor alle burgers in te zetten. En te voorkomen dat ‘corona’ de volgende hersteloperatie wordt die door onduidelijkheid en gebrek aan voortgang burgers eerder minder dan meer vertrouwen geeft in een goede afloop.”
“Steeds vaker horen we dat de overheid dan meer maatwerk moet bieden. Maar maatwerk is geen oplossing voor slecht beleid. Het verhult dat het in de basis niet goed zit, terwijl dát moet worden aangepakt.
“Voor de overheid is het zaak om door te pakken op de onderwerpen die te lang zijn blijven liggen. Er is veel beloofd en er zijn plannen gemaakt. Nu is het tijd voor concrete daden en snelheid. De burger kan niet wachten.”
Lees hier de samenvatting van het Jaarverslag 2021 en hier het volledige Jaarverslag 2021 getiteld De burger verdient beter, al dan niet met cijferbijlage.