De hoofdredacteur van De Telegraaf, Paul Jansen, heeft in zijn hoofdredactionele column van zaterdag Telegraaf-verslaggevers opgeroepen ‘minder tijd op het sociale medium (Twitter) te besteden’. Volgens Jansen zijn “Twitter en andere digitale platformen vol narcistische opiniemakers met futiele meninkjes” een “gemankeerde wereld” die anders is dan de werkelijkheid. Jansen wil zich met deze oproep aansluiten bij de hoofdredacteur van de New York Times die eerder zijn verslaggevers verzocht minder tijd te verspillen in het open riool van het zogenaam ‘sociale’ medium Twitter.
In zijn column legt Jansen ookuit dat De Telegraaf in artikelen niet bewust ‘wit’ in plaats van ‘blank’ schrijft, maar dat in van ANP gekopieerde berichten het woord ‘blank’ wel is vervangen door het woord ‘wit’ omdat dit de politiek-correcte schrijfwijze is van ANP.
De hoofdredacteur van het ANP, Freek Staps, besloot in juni 2021 te bukken voor de drammende woke-brigades en de oorlog te verklaren aan realisme in taal door een genderinclusieve en diverse taalpolitie te laten patrouilleren langs ANP-artikelen.
Net als De Telegraaf probeert TPO.nl onnodig politiek-correct woke taalgebruik te voorkomen, maar is het niet altijd mogelijk alle artikelen daarop te controleren, zoals in van het ANP gekopieerde artikelen.
Quotes uit de column van Paul Jansen:
“Lezers kloppen aan als ze vermoeden dat wij de term ’blank’ alsnog hebben ingeruild voor ’wit’ – nee, dat hebben we niet. Alleen heeft het ANP, waarvan wij kopij afnemen, dat wel gedaan en niet alle artikelen worden daarop even zorgvuldig gecorrigeerd.
Aversie is ook zichtbaar als Telegraaf-gezichten aanschuiven bij Vandaag Inside. De laatste tijd is dat vooral Rusland-kenner Wierd Duk. Op sociale media leidt zijn aanwezigheid in het programma tot verdachtmakingen dat hij Poetin-propaganda verkoopt. Uitleggen wat er in het andere kamp speelt, mag kennelijk ook al niet meer.
Gelukkig is de werkelijkheid steeds weer een andere gebleken dan de gemankeerde wereld van Twitter en andere digitale platformen vol narcistische opiniemakers met futiele meninkjes. Ik sluit me dan ook aan bij de woorden van de hoofdredacteur van the New York Times, die zijn verslaggevers oproept minder tijd aan het sociale medium te besteden: het leidt af en geeft een vertekend beeld van wie onze lezers zijn en wat zij belangrijk vinden.”