We zeggen doei tegen Wesley, Andy, Wim, Sjaak en Koning TOTO. Vanaf 1 juli zullen zij niet meer te zien zijn op de Nederlandse televisie. Tenminste, niet om gokbedrijven aan te prijzen. Want vanaf deze datum is het door minister Franc Weerwind verboden voor rolmodellen om reclame te maken voor wedkantoren. Het is een stap die problematisch gokgedrag en mogelijke gokverslaving tegen moet gaan. Maar is het ook een stap in de goede richting of slechts een verlegging van het probleem? De experts verschillen van mening.
“Wij zien dat de Nederlandse legale bookmakers afgelopen maanden intensiever investeren in sponsoring van sportclubs en sporters. Het TOTO embleem prijkt al op de shirts van tien Eredivisie clubs, AZ wordt gesponsord door Kansino, Fortuna en Vitesse door BetCity en onlangs sloot Ajax een miljoenendeal met Unibet. Ook op de reclameborden langs de velden zien we steeds vaker de bookmakers hun plaats innemen”, zegt Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl. “Het is aannemelijk dat ze hier met de komende inperkingen voor televisiereclames nog meer in zullen gaan investeren om zo toch de voor hen zo belangrijke doelgroep te bereiken”, aldus de bookmaker expert.
Een zorgwekkende ontwikkeling zo stelt Floor van Bakkum, manager preventie bij Jellinek: “Een verslaving kun je heel snel opbouwen. Als aanbieders reclame maken door voetbalclubs te sponsoren, of mensen verleidt om geld in te zetten op wedstrijden, maak je het zo aantrekkelijk om geld in te zetten. En dat is voor kwetsbare mensen heel gevaarlijk”, aldus Van Bakkum bij Omroep West. “Die wet is bedoeld om gokkers te leiden naar die gereguleerde gokplatforms, niet zozeer om de markt te vergroten en dat is wel wat er nu gebeurt. Door reclame te maken tijdens wedstrijden richt je je tot een hele brede groep mensen, waar ook jongeren, kinderen en (ex-)verslaafden tussen zitten. Voor die mensen is het niet goed om in aanraking te komen met gokken, maar worden ze toch verleid”, aldus Van Bakkum.
Vanuit de Nederlandse reclamebranche klinken andere geluiden. Volgens Michel van de Voort, directeur van reclamebedrijf Screenforce, is het maken van reclame noodzakelijk: “Die Wet Kansspelen is er gekomen om te zorgen dat de gokindustrie gereguleerd en gemonitord kan worden. Zo blijven deze gokverslaafden en kwetsbare mensen ‘boven water’. Maar wil je dat zij die legale aanbieders vinden, moet je uiteraard wel reclame maken”, aldus van der Voort tegenover Omroep West.
Ook Peter-Paul de Goeij van de brancheorganisatie voor gokbedrijven Noga gelooft niet in een volledig verbod op reclame: “Reclame is essentieel voor vergunde aanbieders en voor de doelstelling van de legalisering: om het gokken te kanaliseren van illegaal naar legaal. Een verbod klinkt sympathiek, maar helpt vooral de tienduizenden illegale aanbieders online die vrolijk online reclame blijven maken”, aldus De Goeij tegenover mediabedrijf Adformatie.
Dat het aantal reclames voor bookmakers de komende tijd minder wordt lijkt onwaarschijnlijk, Julius Bastiaansen van Mybookmakers.nl verwacht zelfs een toename: “Nieuwe bookmakers zoals Unibet en Bwin komen de Nederlandse markt op en zullen ook hun plek op de markt willen veroveren. We verwachten daarom dat het aantal reclame uitingen alleen maar verder zal toenemen, al zullen er na verloop van tijd ongetwijfeld ook weer bookmakers van de Nederlandse markt verdwijnen door alle concurrentie”, aldus Bastiaansen.
Het heeft er dus alle schijn van dat het verbod op het gebruik van rolmodellen voor de bookmakers niet meer dan een hinderlijke blokkade is die omzeilt zal worden. De enige die echt geraakt worden door de maatregel zijn de rolmodellen zelf zoals Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Wim Kieft, maar gezien hun andere nevenactiviteiten hoeven we hier waarschijnlijk niet al te veel medelijden mee te hebben.