Buitenland

Google komt met campagne om ‘desinformatie over Oekraïnse vluchtelingen’ te bestrijden

24-08-2022 21:30

Oekraine ukrain
Oekraïense vluchtelingen,Drop of Light / Shutterstock.com

STOCKHOLM, 24 augustus (Reuters) – Google’s Jigsaw dochteronderneming zal volgende week een campagne lanceren die gericht is op het aanpakken van desinformatie over Oekraïense vluchtelingen in Polen, Slowakije en de Tsjechische Republiek, gebaseerd op onderzoek door psychologen van twee Britse universiteiten.

In samenwerking met Jigsaw hebben de psychologen van de universiteiten van Cambridge en Bristol clips van 90 seconden geproduceerd die ontworpen zijn om mensen te ‘inenten’ tegen schadelijke inhoud op sociale media.

‘Bedoeld om mensen te helpen emotionele manipulatie en zondebokvorming in een nieuwskop te herkennen’

De clips, die zullen worden vertoond in reclameslots op het videoplatform YouTube van Google en ook op andere platforms zoals Twitter, TikTok en Meta’s Facebook, zijn bedoeld om mensen te helpen emotionele manipulatie en zondebokvorming in een nieuwskop te herkennen.

“Als je mensen vertelt wat waar en onwaar is, zullen veel mensen dat betwisten…maar wat je kunt voorspellen zijn de technieken die zullen worden gebruikt bij het verspreiden van verkeerde informatie, zoals bij de Oekraïense crisis,” zei Jon Roozenbeek, hoofdauteur van een rapport over het onderzoek achter de campagne, in een interview.

‘Polen werd gekozen omdat het de meeste Oekraïense vluchtelingen heeft’

Het onderzoek werd verspreid over zeven experimenten, onder meer met een groep Amerikanen ouder dan 18 jaar die politiek nieuws kijken op YouTube. Jigsaw heeft ongeveer 5,4 miljoen Amerikaanse YouTubers blootgesteld aan een ‘inentingsvideo’, waarvan er bijna een miljoen minstens 30 seconden hebben gekeken.

De campagne is bedoeld om in samenwerking met lokale niet-gouvernementele organisaties, feitencheckers, academici en desinformatiedeskundigen weerstand te bieden tegen anti-vluchtelingenverhalen.

De verspreiding van misleidende en valse informatie in de Verenigde Staten en Europa via sociale medianetwerken heeft ertoe geleid dat verschillende regeringen aandringen op nieuwe wetten om desinformatiecampagnes in te dammen.

“We denken aan dit als een pilotexperiment, dus er is absoluut geen reden dat deze aanpak niet zou kunnen worden opgeschaald naar andere landen,” zei Beth Goldberg, hoofd van onderzoek bij Jigsaw, in een interview.

“Polen werd gekozen omdat het de meeste Oekraïense vluchtelingen heeft,” zei ze, toevoegend dat de Tsjechische Republiek en Slowakije nuttige voorbeelden zouden zijn voor de rest van Europa.

De campagne zal gedurende een maand lopen.

Lees ook: Het nepnieuws-, racisme-, en desinformatie-businessmodel van Bitchute, Rumble en Odysee