De arbeidsinspectie heeft 12 jaar lang geen controles uitgevoerd op zwaar werk bij het grondpersoneel van Schiphol. de NOS en Nieuwsuur zijn eens flink aan het graven geweest, en de bedrijven op de luchthaven lijken hun personeelstekorten gewoon aan zichzelf te danken te hebben. Interne rapporten bij de bedrijven die het bagage- en vrachtpersoneel leveren zouden hebben gewezen op de werkdruk, maar die rapporten had de inspectie dan weer niet opgevraagd.
De inspectie controleerde Schiphol voor het laatst in 2010, en toen leek alles goed te gaan. In 2004 had de inspectie echter geconstateerd dat gezondheidsnormen werden overtreden. Zo moesten de bedrijven tilhulpen aanschaffen om het werk te verlichten.
De inspectie zou afgelopen vrijdag weer zijn gaan controleren ”in reactie op publicaties van de NOS en Nieuwsuur”. Daarbij bleek weer dat er niet genoeg tilhulpen waren, en dat de hulpen die er waren niet genoeg werden gebruikt. Kennelijk zijn ze gesneuveld in de interne concurrentiestrijd tussen verschillende afhandelingsbedrijven die de vracht versjouwen.
Een voormalig KLM-arts zei tegenover de NOS al dat bij de naar schatting 2000 medewerkers die de KLM-bagagedienst de afgelopen 14 jaar had, er 500 meldingen waren gekomen van beroepsziektes. Dit betekent niet dat een kwart ziek werd, want sommige mensen zag hij meer dan eens langskomen, maar hij noemde het wel een ”idioot hoog aantal”.
Volgens één van de afhandelaars heeft Schiphol zelf jarenlang de concurrentie gestimuleerd door verschillende bedrijven toe te laten voor het afhandelen van de bagage. Als het gaat om de missende tilhulpen, schuiven Schiphol en een paar van de bagagebedrijven de verantwoordelijkheid voor de aanschaf naar elkaar toe.
Schiphol-topman Dick Benschop geeft nu toe zich te lang afzijdig te hebben gehouden als het gaat om zware werkomstandigheden bij de bagageafdeling. Ook wil de luchthaven nieuwe regels omtrent het toelaten van nieuwe afhandelaars, zodat ”ongezonde concurrentie” voortaan terug kan worden gedrongen.