15 september (Reuters) – Grote techbedrijven hebben donderdag donderdag gezegd dat ze nieuwe stappen zullen nemen om online extremisme te bestrijden door meer gewelddadige inhoud te verwijderen en mediageletterdheid bij jonge gebruikers te bevorderen, als onderdeel van een top in het Witte Huis over de bestrijding van haatzaaiend geweld.
Platformen als YouTube van Alphabet en Facebook van Meta Platforms liggen al jaren onder vuur van critici die zeggen dat de bedrijven hebben toegestaan dat haatzaaiende en gewelddadige retoriek op hun diensten gedijt.
De Amerikaanse president Joe Biden deed eerder op donderdag een oproep aan Amerikanen om racisme en extremisme te bestrijden tijdens een top in het Witte Huis waar deskundigen en overlevenden bijeenkwamen en lokale leiders van beide partijen aanwezig waren.
YouTube zei dat het zijn beleid ter bestrijding van gewelddadig extremisme zal uitbreiden door inhoud te verwijderen waarin gewelddadige handelingen worden verheerlijkt, zelfs als de makers van de video’s geen banden hebben met een terroristische organisatie.
De videostreamingsite zegt ook een campagne voor mediageletterdheid te starten om jongere gebruikers te leren hoe ze manipulatietactieken kunnen herkennen die worden gebruikt om verkeerde informatie te verspreiden.
Microsoft zei dat het een eenvoudige en meer betaalbare versie van zijn hulpmiddelen voor kunstmatige intelligentie en machinaal leren beschikbaar zal stellen aan scholen en kleinere organisaties om hen te helpen geweld op te sporen en te voorkomen.
Facebook-eigenaar Meta kondigde aan te gaan samenwerken met onderzoekers van het Middlebury Institute of International Studies’ Center on Terrorism, Extremism and Counterterrorism.
Vorig jaar ondervroegen wetgevers de directeuren van Alphabet en Facebook, evenals Twitter Inc, over de vraag of hun bedrijven enige verantwoordelijkheid droegen voor de gebeurtenissen die leidden tot de bestorming van het Amerikaanse Capitool op 6 januari 2021.