Weten & Tech

YouTube wil in concurrentiestrijd met TikTok meer reclame tonen, en contentmakers meer laten verdienen

16-09-2022 14:34

Bron: JulliusKielaitus/Shutterstock

YouTube wil de concurrentiestrijd met het platform TikTok aangaan door mensen meer geld te laten verdienen. RTL schrijft op basis van de New York Times dat het videoplatform werkt aan een aantal grote aanpassingen. Deze worden waarschijnlijk volgende week dinsdag officieel aangekondigd.

YouTube Shorts

De rechtstandige en korte Shorts-video’s, die als alternatief moeten dienen voor TikTok, krijgen binnenkort reclame, net als gewone video’s. De makers van de Shorts krijgen een deel van die inkomsten, wat bij TikTok niet of nauwelijks het geval is.

Ook worden videomakers sneller toegelaten tot het partnerprogramma, waarmee ze een deel van de reclame-inkomsten krijgen. Hier zit momenteel nog een minimumvereiste aan vast van 1.000 abonnees, en een publiek dat in totaal voor 4.000 uur aan video’s moet hebben gekeken op het kanaal.

Advertentieblokjes

Ondertussen bericht Nu.nl over boze YouTube-gebruikers die op een forum bij Reddit klagen dat ze soms wel 10 advertenties per video zien, voordat de video zelfs maar is gestart. De advertenties waren zo kort dat ze niet konden worden doorgespoeld. Mensen moesten dus 10 spotjes van 5 seconden uitzitten, voordat de video begon. Normaliter zijn dat 1 of 2 reclamespotjes.

Het lijkt om een testgroep te gaan in een volgens YouTube Nederland ”inmiddels beëindigd experiment”. De techredactie van Nu.nl denkt dat YouTube zoekt naar manieren om meer betalende gebruikers met een YouTube Premium te krijgen. Die krijgen namelijk geen reclame te zien.