YouTube wil 45% van de inkomsten delen met makers van YouTube Shorts

20-09-2022 20:03

Social media (Pixabay)

LOS ANGELES, 20 september (Reuters) – YouTube heeft een nieuwe manier onthuld voor makers om geld te verdienen aan korte video’s, nu het steeds meer concurrentie ondervindt van TikTok.

Lees ook: Twitter breidt ‘aanbevolen tweets’-algoritme uit, wil nog meer op TikTok lijken

De streamingdienst, die eigendom is van Google, kondigde dinsdag aan dat het reclame zou introduceren op zijn videofunctie Shorts en videomakers 45% van de inkomsten zou geven. Dat is vergelijkbaar met de standaardverdeling van 55% voor video’s buiten Shorts en TikTok’s fonds van 1 miljard dollar voor het betalen van makers.

Hairstylist en YouTube-creator Kris Collins, die Kallmekris heet, prees YouTube voor het delen van de inkomsten voor Shorts.

“Andere platforms zijn erop gericht mensen hun 15 seconden roem te geven, wat geweldig is”, zei ze. “Maar YouTube pakt het anders aan. Ze helpen makers om dingen in meerdere formaten te maken.”

De dominante videosite van het internet heeft moeite om te concurreren met TikTok, de app die begon met lip-sync- en dansvideo’s en vervolgens is uitgegroeid tot 1 miljard maandelijkse gebruikers.

YouTube reageerde eind 2020 met Shorts, minutenlange video’s die meer dan 1,5 miljard maandelijkse kijkers trekken.

In april creëerde YouTube een fonds van 100 miljoen dollar om makers te verleiden de hapklare video’s te maken in een poging talent vast te houden. Het nieuwe plan voor het delen van inkomsten, waarover de New York Times het eerst berichtte, is bedoeld als een groter en duurzamer lokmiddel dan het fonds en iets wat TikTok nog moet evenaren.

YouTube deelt een kleiner deel van de omzet met makers van Shorts om de aanzienlijke investering in de ontwikkeling van de functie te compenseren, zei vice-president Tara Walpert Levy.

Google heeft in de eerste helft van dit jaar 14,2 miljard dollar aan YouTube-advertenties gegenereerd, een stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Maar de meest recente kwartaalomzet weerspiegelde de traagste groei sinds de openbaarmaking van die gegevens drie jaar geleden begon. Hoewel mondiale economische factoren een rol spelen, hebben financiële analisten gezegd dat TikTok ook een factor is.