SINGAPORE/HANOI, 28 september (Reuters) – Vietnam bereidt nieuwe regels voor om te beperken welke sociale media accounts nieuwsgerelateerde inhoud mogen plaatsen, aldus drie mensen die bekend zijn met de zaak, nu de autoriteiten hun controle over nieuws- en informatiebronnen in het land verscherpen.
De regels, die naar verwachting tegen het einde van het jaar zullen worden bekendgemaakt en waarvan de details nog moeten worden uitgewerkt, zouden een rechtsgrondslag vormen voor het toezicht op de verspreiding van nieuws op platforms als Facebook en YouTube, terwijl de aanbieders van de platforms een aanzienlijke last wordt opgelegd om te modereren, aldus twee van de bronnen.
De bronnen wilden niet worden geïdentificeerd omdat de besprekingen over de nieuwe regels vertrouwelijk blijven.
Het Vietnamese ministerie van Informatie en Communicatie en het ministerie van Buitenlandse Zaken reageerden niet onmiddellijk op verzoeken om commentaar.
“De regering wil iets doen aan wat zij ziet als de ‘nieuwsificering’ van de sociale media”, aldus een bron die bekend is met de gesprekken. “Nieuwsificering”, of báo hoá, is een term die door de autoriteiten wordt gebruikt om het misleiden van gebruikers te beschrijven zodat zij denken dat sociale media-accounts geautoriseerde nieuwsbronnen zijn.
Volgens de bronnen hebben regeringsfunctionarissen vertrouwelijke bijeenkomsten gehouden met populaire sociale media en internetbedrijven om hen te informeren over welke soorten accounts volgens de nieuwe regels nieuwsberichten mogen plaatsen.
De autoriteiten zouden sociale mediabedrijven kunnen bevelen accounts te verbieden die deze regels overtreden, aldus de bronnen.
De regerende Communistische Partij van Vietnam hanteert al een strenge mediacensuur en tolereert weinig afwijkende meningen, met een van de strengste internetregimes ter wereld en nationale richtlijnen voor het gedrag van sociale media.
Twee bronnen met directe kennis vertelden Reuters dat rond het vierde kwartaal van 2022 tot begin 2023 meer regels voor internet en sociale media zullen worden ingevoerd.
Omdat jonge Vietnamezen steeds meer gebruik maken van sociale media voor informatie, zijn deze platforms een doelwit geworden van overheidsinspanningen om de nieuwsstroom uit ongeoorloofde bronnen te beperken.
Volgens gegevens uit 2021 is Vietnam wereldwijd een top-10 markt voor Facebook met 60 tot 70 miljoen gebruikers, en bronnen die bekend zijn met de zaak zeggen dat het bedrijf jaarlijks ongeveer 1 miljard dollar aan inkomsten genereert – meer dan Frankrijk.
YouTube heeft 60 miljoen gebruikers in Vietnam en TikTok heeft er 20 miljoen, volgens schattingen van de regering van 2021, hoewel Twitter een relatief kleine speler blijft.
Meta Platforms Inc, eigenaar van Facebook, en Twitter Inc weigerden commentaar te geven. Alphabet Inc’s Google en YouTube reageerden niet op verzoeken om commentaar. TikTok zei in een verklaring dat het inbreuken op de inhoud aanpakt op basis van de toepasselijke wetgeving en met inachtneming van zijn richtlijnen, maar gaf geen commentaar op hangende Vietnamese regelgeving.
De Vietnamese regering had in juli een reeks niet-bindende richtlijnen aangenomen over wat als nieuwsberichten geldt, met inbegrip van criteria om “echt” en “nep” nieuwsberichten te onderscheiden, waarbij ze waarschuwde dat sommige sociale netwerksites accounts bevatten die gebruikers misleiden en doen geloven dat het om kranten gaat.
Deze richtsnoeren zullen naar verwachting worden opgenomen in de nieuwe regels, die bindend zullen zijn.
De autoriteiten zullen naar verwachting ook nieuwe regels invoeren die sociale-mediaplatforms ertoe verplichten inhoud die de nationale veiligheid in gevaar brengt onmiddellijk te verwijderen en illegale inhoud binnen 24 uur te verwijderen, aldus bronnen die met de zaak vertrouwd zijn.
Bronnen vertelden Reuters in april dat de nieuwe regels, die oorspronkelijk gepland waren voor juli, het gevolg waren van de ontevredenheid van de regering over de verwijderingspercentages van de sociale mediaplatforms.
Dit zal gebeuren via amendementen op de belangrijkste internetwet van het land.
Vietnam vaardigde in augustus ook een nieuwe verordening uit, die vanaf oktober in werking moet treden, die technologiebedrijven verplicht om de gegevens van gebruikers lokaal op te slaan en lokale kantoren op te zetten.