Buitenland

Rusland gaat gewoon door met het verkopen van gestolen Oekraïens graan

03-10-2022 13:03

Graanoogst in Oekraïne. Foto @Zysko Sergii/Shutterstock

Door: Jan Omvlee, TPO-

Rusland lijkt gewoon door te gaan met het exporteren van gestolen Oekraïens graan uit bezette gebieden, dat schrijft het AP.

Een voorbeeld: Een Syrisch schip, de Laodicea, ligt op 11 juli in de haven van Feodosia, het oude Kaffa, op de Krim. Er wordt iets wits in het ruim geladen, hoewel op de satellietbeelden niet te zien is waar het precies om gaat. De transponder staat uit.

Het schip vertrekt, en komt twee weken later aan in de Libanese havenstad Tripoli. In het scheepsmanifest staat dat het schip meel en gerst vervoert uit de Russische havenstad Kavkaz, aan de oostkant van de Zwarte Zee. In Tripoli wordt een deel uitgeladen, en vervolgens vaart het schip verder naar de Syrische haven van Tartus.

Maar er lijkt een probleem te zijn met het manifest. Het schip was namelijk afkomstig uit de Krim, en niet Kavkaz. bovendien is de haven van die Russische stad te ondiep voor een schip met de omvang van de Laodicea. Het AP probeert verhaal te halen bij een aantal van de bedrijven die bij de transactie betrokken waren, maar krijgt geen duidelijke reactie.

Smokkel naast de graancorridor

Dit zou maar één van de tientallen tochten zijn die de Laodicea, en verschillende andere schepen, de afgelopen maanden hebben gemaakt naar de door Rusland bezette delen van Oekraïne. De schepen leveren de lading af in het Midden-Oosten, waaronder in Syrië. Die landen lijken zo te profiteren van de graanroof die Rusland uitvoert in bezette gebieden, waar Oekraïense boeren worden gedwongen om hun oogst voor de helft van de vooroorlogse prijs af te staan.

Naast de havens van de Krim, wordt graan ook ingeladen in havens van de andere door Rusland bezette gebieden. Zo was de Laodicea eerder waarschijnlijk in de havenstad Melitopol. Deze stad ligt in de oblast Zaporizja, die nu door Moskou wordt geclaimd als een nieuw onderdeel van de Russische Federatie.

Turkije, dat een leidende rol speelde bij de totstandbrenging van de graancorridor waarmee Oekraïens graan wordt geëxporteerd, lijkt niet veel te doen tegen de Russische smokkel. Alle graanschepen uit de Zwarte Zee moeten door de Bosporus, en Turkije had eerder beloofd smokkel tegen te gaan.

Overslag op zee

De graansmokkel wordt deels vermomd door het Oekraïense graan te vermengen met graanleveranties die daadwerkelijk uit Rusland komen. Dit kan door de gebruikte graanschepen langs kleinere Russische havens te sturen, en daar extra graan in te laden.

Soms wordt het graan op zee van het ene naar het andere schip geladen, om te verhullen waar de lading uiteindelijk naartoe gaat. De betrokken schepen zetten hun AIS-transponders hierbij meestal uit, om zo onzichtbaar te blijven voor de buitenwereld.

(correctie: in een eerdere versie van dit artikel stond dat het ging om ”radar transponders”, dit moesten ”Automatic Identification System-transponder” zijn, waarmee de schepen in realtime te volgen waren)