De mediaorganisatie Semafor gaat dinsdag van start met niet minder dan de ambitie om het nieuwsverhaal opnieuw uit te vinden.
Het geesteskind van Ben Smith, voormalig mediaverslaggever voor The New York Times, en Justin Smith, ex-CEO van Bloomberg Media, heeft 25 miljoen dollar opgehaald en meer dan 50 personeelsleden aangenomen sinds beide mannen in januari hun vorige baan opgaven. Ze zijn geen familie van elkaar.
De website van Semafor, met een kenmerkende geel getinte achtergrond die eruit ziet als een krant die in de zon ligt, ging dinsdag kort na 6 uur ‘s ochtends in bedrijf, met acht nieuwsbrieven en een evenementenbedrijf.
“We zien, en zijn erg enthousiast over, een grote kans om een nieuw en kwalitatief hoogwaardig, onafhankelijk, wereldwijd nieuwsmerk te creëren dat geobsedeerd is door het oplossen van een aantal grote frustraties van consumenten die we zien in de nieuwsbusiness, voornamelijk polarisatie,” zei Justin Smith, de CEO van het bedrijf.
De oprichters geloven ook dat mensen lijden aan een overdaad aan informatie, en hoewel een andere media-organisatie een vreemde manier lijkt om dat probleem aan te pakken, zien ze Semafor als een hulpmiddel voor de consument om alles wat er is te begrijpen.
Nieuwsverhalen zullen afzonderlijke secties bevatten met het nieuws, de analyse van de auteur van wat er aan de hand is, een tegenhanger van dat standpunt, perspectief op hoe de kwestie elders in de wereld wordt gezien en een distillatie van andere verhalen over het onderwerp.
“Echt goede verslaggevers doen de hele tijd analyses”, zegt Gina Chua, uitvoerend redacteur, een functie die zij voorheen bij Reuters bekleedde. “Dat is geweldig in een verhaal, maar vaak weten lezers niet waar de feiten ophouden en de analyse begint. Wat wij doen is ze heel duidelijk scheiden.”
Het is waarschijnlijk de meest riskante stap die Semafor maakt, zei Ben Smith, de hoofdredacteur van de organisatie.
Onder de verhalen die Semafor bij de lancering aanbiedt: een niet eerder gemeld ongeluk bij SpaceX waarbij een rakettechnicus gewond raakte, door Reed Albergotti, voorheen van de Washington Post; en de campagne van een investeerdersgroep om Coca-Cola in de vuilnisbusiness te dwingen, door Liz Hoffmann, voorheen van de Wall Street Journal.
Ex-Washington Post schrijver David Weigel interviewt Pennsylvania Senaatskandidaat John Fetterman en Ben Smith kijkt naar zijn oude winkel, met een verhaal over een identiteitscrisis bij The New York Times.
Smith zal een nieuwsbrief over de media schrijven, en andere gaan over zaken, technologie en klimaat. Semafor Flagship, de belangrijkste nieuwsbrief van de dag, zal worden geschreven vanuit Londen, terwijl Semafor Principals zal kijken naar de machthebbers in Washington, D.C..
Dit laatste is het terrein van Politico en Axios, twee van de meest succesvolle media start-ups van de eeuw.
Evenementen zullen ook een groot deel van de activiteiten van Semafor uitmaken, en er zijn er al 11 gehouden. Ze omvatten een serie over vertrouwen in nieuws, gesponsord door de Knight Foundation, waarin Ben Smith’s interview met Tucker Carlson te zien was.
“Het is een uitbreiding van onze journalistiek, het is erg populair bij klanten en een belangrijke manier om nieuws te gelde te maken,” zei Justin Smith.
Er is een evenement gepland voor december wanneer veel Afrikaanse leiders in Washington zullen zijn. Semafor voorziet wereldwijde uitbreiding, met Afrika als eerste gebied overzee waar het investeert in verslaggeving.
Bij de start wil het bedrijf geld verdienen met reclame en merkpartnerschappen, zei Rachel Oppenheim, chief revenue officer.
De nieuwssite, www.semafor.com, zal aanvankelijk gratis beschikbaar zijn. Na een jaar zal het bedrijf manieren zoeken om de dienst in rekening te brengen, zei Justin Smith.
“Uiteindelijk geloven we dat we na verloop van tijd abonnementen zullen hebben,” zei hij.