Interessant onderzoekje van VPN-provider Nord VPN: Nederlandse websites bevatten gemiddeld 13 trackers die gegevens kunnen verzamelen om er geld mee te verdienen. Hier het hele persbericht dat, uiteraard, is bedoeld om je te verleiden producten van Nord VPN aan te schaffen.
Normaal besteed ik geen aandacht aan dat soort persberichten, als bedrijven graag willen adverteren kunnen ze daarvoor betalen, maar omdat ik zelf een al jarenlang tevreden Nord VPN-gebruiker ben, gun ik ze graag die gratis link (Tip: Youtube gebruiken met een Amerikaans IP-adres via VPN. Voor complete, gratis, relatief recente films of documentaires die in de EU niet beschikbaar zijn).
Los van het nut van een VPN is dat onderzoek naar het bestaan van trackers erg interessant. Want ondanks de in de EU geldende, zeer strikte, privacywetgeving, wemelt het op sommige sites binnen de EU van trackers. Weliswaar veel minder dan op sites in Hong Kong, Singapore en de VS, maar toch nog altijd een gemiddeld aantal trackers van 13. Al helemaal op nieuwswebsites (zoals TPO.nl).
Al die trackers en cookies doen maar één ding: zoveel mogelijk gegevens van jou verzamelen (en Google kent jou dankzij al die trackers en cookies beter dan dat jij jezelf kent) zodat aan jou advertenties kunnen worden voorgeschoteld waarvan de kans groot is dat je er op klikt, en overgaat tot de aanschaf van een product.
Neem TPO.nl: omdat er reclamebanners en commerciële uitingen op worden verkocht, worden je gegevens ook getracked door de adverteerders en de mediabureaus die de banners verkopen. Bovendien wil ik zelf graag weten hoeveel bezoek er op mijn site komt en in Google Analytics kan ik precies zien wie wanneer hoe lang de site bezocht, vanuit welk land, van welk geslacht die persoon is, de leeftijd en waar die persoon op klikte. Onder andere.
Vind je dat vervelend? Daar kan ik me wat bij voorstellen. Want waarom zou je willen dat uitgerekend Bert Brussen en TPO.nl zoveel van jou weten? Ja, je krijgt er een site met gratis artikelen voor terug, maar ‘gemiddeld 13 trackers‘ betekent dat gemiddeld 13 partijen (en dan zijn Bert Brussen en TPO nog de minst erge van al die partijen, al zeg ik het zelf) zoveel mogelijk van je te weten proberen te komen.
Het liefst doen ze dat stiekem, in stilte op de achtergrond, en willen ze juist niet dat jij je hiervan bewust bent. Hoe meer jij onbezorgd op internet je gegevens achterlaat terwijl jij je onbespied waant, hoe beter.
Gelukkig heb ik een oplossing gevonden voor het probleem van privacyverlies: al voor zo weinig als 78 eurocent per week is het mogelijk om TPO.nl te bezoeken, en alle artikelen te lezen, zonder dat commerciële trackers en cookies informatie van en over jou verzamelen en opslaan.
Hieronder lees je wat die oplossing is.
Voor 78 eurocent per week (iets meer dan 11 cent per dag!) ben je al TPO 3.0-abonnee waardoor je (na het eenmalig* inloggen) zo lang en zo vaak als je wilt TPO.nl kunt bezoeken, zonder dat er ook maar één banner of advertentie of pop-up-video of andere ongevraagde commerciële-uiting wordt vertoond.
En geen commerciële uitingen = geen advertenties = geen adverteerders = geen trackers en cookies = niemand die je gegevens verzamelt. Slechts 78 eurocent per week, dat is maar 11 eurocent per dag, voor een 99%** privacyvriendelijk online nieuwsmedium.
Ik weet niet of er nog veel andere nieuwswebsites (in Nederland) bestaan die dat aanbieden, al helemaal voor zo’n laag bedrag (andere bekende sites met een paywall vragen al snel het dubbele terwijl ze wel je gegevens willen blijven tracken), maar ik geloof dat TPO.nl daarin uniek is: de eerste volledig privacyveilige advertentievrije nieuwssite van Nederland! Voorbereid op de toekomst, want advertenties brengen elk jaar minder op terwijl privacyvriendelijkheid elk jaar belangrijker wordt.
En dan ben ik ook nog bereid om de tracking van Google Analytics helemaal op te geven. Ik kan dan niet meer zien hoe vaak de site werd bezocht en door wie, maar omdat jij abonnee bent maakt mij dat een heel stuk minder uit.
(Nouja, eigenlijk blijf ik nieuwsgiering naar wie, wat, wanneer en voor hoe lang TPO leest, maar als extra service naar abonnees ben ik bereid water bij de wijn te doen. In de toekomst zul je als abonnee zelf kunnen bepalen of je wel of niet gevolgd wil worden in Google Analytics, maar vooralsnog staat het uit voor abonnees.)
Trouwens, privacyvriendelijkheid is maar één (groot) voordeel van een TPO 3.0-abonnement. Want als abonnee kun je ook onbeperkt alle premiumartikelen (zoals die van Kleis Jager, Hans van Willigenburg en René Zwaap) lezen én krijg je een aparte nieuwsbrief (waarvoor je je elk moment kunt uitschrijven), bijvoorbeeld om je te vertellen dat er weer een nieuw premiumartikel is gepubliceerd. Stukje gratis service van de zaak!
En direct verder gaan met TPO.nl lezen zonder commerciële tracking, tracing, targeting en cookies. Je kunt kiezen uit verschillende abonnementsvormen en je kunt eenvoudig betalen met iDeal, Paypal of creditcard.
Wil je meer lezen over een TPO 3.0-abonnement? Dan kan dat hier.
Er is ook een TPO 3.0-manifest waarin staat uitgelegd wat ik bedoel met ‘TPO 3.0.’ en wat je allemaal mag gaan verwachten in de toekomst van TPO 3.0.
De TPO 3.0-F.A.Q. vind je hier.
En dan nu: veel plezier met je privacyvriendelijke TPO 3.0-abonnement!
* = Tenzij je elke keer weer opnieuw op TPO.nl wilt inloggen als abonnee, is het bestaan van een cookie, waardoor je browser onthoudt dat je op TPO.nl bent ingelogd, noodzakelijk. Het is overigens makkelijk in je browser in te stellen of je die cookie wel of niet wil bewaren.
** = Voor zover technisch mogelijk. Af en toe rolt er een cookie naar binnen via een Youtube- of Twitter-embed bijvoorbeeld. Maar we streven er naar het in de toekomst technisch zo in te richten dat abonnee’s volledige controle krijgen over alle wel of niet toe te laten cookies.
Kleine lettertjes: hoe privacyvriendelijk we ook willen zijn, om abonnee te kunnen worden moet je tenminste je naam, emailadres en bankrekening achterlaten, anders kun je niet betalen. Die gevens worden netjes en veilig opgeslagen en worden nooit gebruikt voor commerciële doeleinden, laat staan dat derden er ooit inzage in krijgen. Je emailadres gebruiken we alleen om je een welkomstmail met daarin je inlogcode met instructies te sturen. Je ontvangt als abonnee op je emailadres ook een nieuwsbrief waarvoor je je te allen tijde weer kunt uitschrijven. Alle genoemde bedragen zijn inclusief btw.