11 november (Reuters) – Reclame- en marketingconglomeraat Omnicom Group Inc heeft klanten aangeraden hun uitgaven aan Twitter op korte termijn te staken, volgens een interne memo die Reuters heeft gezien.
Omnicom bedient meer dan 5000 klanten in 70 landen, waaronder McDonald’s Corp en Apple. De memo noemde geen klanten bij naam en het is niet duidelijk of er klanten zijn die hun reclame-uitgaven op Twitter hebben gepauzeerd.
De stap, die voor het eerst werd gemeld door tech-nieuwssite The Verge, benadrukt een groeiende scepsis onder bureaus en merken over de toekomst van de microbloggingsite sinds de overname van $44 miljard door Elon Musk.
De Tesla CEO heeft burgerrechtenorganisaties die bij Twitter-adverteerders lobbyen om de dienst te boycotten totdat Musk verduidelijkt hoe hij misinformatie en haatzaaien op de dienst zou controleren, de schuld gegeven van een “enorme” inkomstendaling.
“Het vermogen van Twitter om hun eerdere niveau van merkveiligheidsmaatregelen en effectiviteit te handhaven lijkt op korte termijn belemmerd”, aldus de memo.
“Hoewel Omnicom Group gelooft dat dit waarschijnlijk niet zal leiden tot een aanzienlijk hoger risico voor adverteerders, zou het risico om geassocieerd te worden met onveilige inhoud kunnen toenemen en als zodanig moeten worden overwogen bij beslissingen over het gebruik van het platform.”
De advertentieverkoop vertegenwoordigde meer dan 90% van de inkomsten van Twitter in het tweede kwartaal.
Vorige maand zei de Amerikaanse automaker General Motors Co dat het betaalde advertenties op Twitter tijdelijk had stopgezet.