Partnerbijdrage

Relatiegeschenken en promotieartikelen voor jouw bedrijf

06-12-2022 13:25

Je kunt je vast nog wel herinneren dat je eens een cadeautje ontving bij jouw bestelling. Denk aan een pen, een tester of een sleutelhanger. Relatiegeschenken en promotieartikelen scoren vaak hoog bij klanten. Dat is dan ook de reden om ze als ondernemer uit te geven aan klanten. In dit artikel lees jij over het implementeren van promotieartikelen in je marketingstrategie hebben.

Groei

Jaarlijks wordt er zo’n 637 miljoen euro uitgegeven aan promotionele producten. In Nederland. Dat zegt wel wat over de waarde die bedrijven hechten aan deze cadeautjes. Maar zoals elk geld dat door bedrijven wordt uitgegeven, moet het wel wat opleveren. En dat is dan ook zeker het geval.

Positieve klantbeleving

Diverse promotie artikelen en relatiegeschenken zorgen voor een positieve klantbeleving. Uit internationaal onderzoek blijkt dat klanten positiever denken over organisaties waar ze relatiegeschenken van hebben ontvangen. En: hun mening is dan ook 2,5 keer zo positief. Het zorgt voor een emotionele én rationele binding met een bedrijf. Precies wat je nodig hebt om een beter klantbehoud te hebben. Daarnaast wordt jouw klant ook een beetje medewerker, want hij promoot jouw bedrijf. Zo komen potentiële klanten jouw logo misschien onbewust vaker voorbij dan dat ze zouden denken en wordt er gesproken over jouw bedrijf.

Wees de concurrent voor

Het is lastig om uniek en origineel te zijn, maar als je dat bent blijf je wel de concurrent voor. Korting geven kan ieder bedrijf, maar uiteindelijk ben je met een leuk promotieartikel goedkoper uit. Daarnaast hechten klanten meer waarde aan een extraatje dan aan korting. Wees persoonlijk en ken je klant. Pas dan kun je een goed cadeautje geven. Sluit ook aan bij jouw bedrijf. Ben je als bedrijf duurzaam bezig? Kom dan niet aanzetten met een sleutelhanger die in China is geproduceerd. Kies bijvoorbeeld voor een duurzaam zeepje of een duurzame katoenen tas die lokaal geproduceerd worden. Zo zorg je voor een blijvende positieve herinnering.

Zorg voor gecertificeerde cadeaus

Niemand zit te wachten op een powerbank die in de brand vliegt of een lekkend waterflesje. Daarom is het belangrijk dat je kritisch bent op de promotieartikelen die je weggeeft. Zorg ervoor dat deze producten maar ook alle onderdelen van de producten gekeurd en gecertificeerd bent. Zo voorkom je problemen achteraf en behoud je je imago. Je wilt niet dat je cadeautje is gemaakt door kinderen of dat blijkt dat je cadeautje meer kilometers heeft afgelegd dan jouw klant in zijn hele leven zou doen.

Niet alleen voor klanten

Je wil natuurlijk je klanten behouden, maar ook stakeholders. Denk aan toeleveranciers, medewerkers of samenwerkingspartners. Iedere doelgroep heeft een andere behoefte. Het is dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden in je marketingplan. Een medewerker zit waarschijnlijk niet te wachten op nog een pen met jouw logo, maar zal een bosje bloemen op zijn verjaardag zeker waarderen. Een toeleverancier daarentegen zal waarschijnlijk weer liever een kaartje op zijn verjaardag ontvangen. Zo laat je zien dat je stakeholders ertoe doen en dat je ze niet vergeet.