Partnerbijdrage

Zo ga je een vruchtbare samenwerking met de arbodienst aan

15-12-2022 13:36

Het doel van samenwerken met een arbodienst is om het verzuim binnen een bedrijf zo laag mogelijk te houden. En als medewerkers ziek worden, wil je dat ze snel weer gezond worden. Natuurlijk vanwege hun welzijn, maar ook om snel weer op volle sterkte te kunnen werken. Ieder bedrijf met personeel in dienst, is verplicht om minimaal een basiscontract af te sluiten met een arbodienst. De vijf tips uit dit artikel zorgen ervoor dat het maximale uit de arbodienst kan worden gehaald.

1. Communicatie

Met afstand de belangrijkste tip. Alles rond een arbodienst valt of staat met heldere en open communicatie. Als er geen onderling vertrouwen is, heeft de samenwerking weinig zin. Voor bedrijven is het zaak om de casemanager of bedrijfsarts uit te nodigen voor een kennismaking. De arbodienst moet een goed beeld hebben van de organisatie en het werkklimaat. Dit draagt bij aan een goede communicatie.

2. Goede afspraken en protocollen

Wat verwacht een bedrijf van de arbodienst? Dat is een belangrijke vraag die gesteld moet worden. Als dit helder is, kunnen er duidelijke afspraken en protocollen worden gemaakt. In de afspraken kan je ook een doelstelling opnemen, zoals een daling van het verzuimpercentage. Daar spelen nog andere factoren een rol in. Niemand weet immers of er in de toekomst nog zoiets als de coronacrisis komt.

In het verzuimprotocol worden afspraken gemaakt over de werkwijze. Daarin staat wat er gebeurt als een medewerker ziek wordt. Wanneer neemt de arbodienst het over? En wanneer stuur je een medewerker naar de bedrijfsarts? Het verzuimprotocol mag ook zeker naar het personeel worden gecommuniceerd. Hoe meer duidelijkheid hierover is, hoe beter.

3. Evalueren

Welk bedrijf evalueert niet? Allemaal toch, sommigen misschien iets te veel. Feit is dat een tussentijdse evaluatie met de arbodienst zeker geen overbodige luxe is. Je kunt bijvoorbeeld na een half jaar kijken hoe het met de gestelde doelen staat. Zaken waar je niet tevreden over bent, kunnen worden bijgestuurd. Of misschien was het doel niet realistisch en moet dit worden bijgesteld.

4. Onderhoud het contact

Een bedrijfsarts is geen huisarts, waar je alleen naartoe gaat als er iets aan de hand is. Natuurlijk is dit de primaire taak, maar de bedrijfsarts moet op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen de onderneming. Behalve de vaste evaluatie is het goed om tussentijds contact te hebben. Een half uurtje om een kopje koffie te drinken kan al genoeg zijn.

5. De juiste bedrijfsarts

Dit is de moeilijkste. Hoe bepaal je namelijk wie de beste bedrijfsarts is? De klik is doorslaggevend. Een goede bedrijfsarts communiceert op een open manier en is prettig in de omgang. Daarnaast is deze persoon volledig objectief. Er wordt geen partij gekozen tussen werknemer of bedrijf. Bovendien heeft een bedrijfsarts een medisch beroepsgeheim.