Een uitzendbureau is een bedrijf dat gekwalificeerd personeel levert aan bedrijven. Als klanten van het uitzendbureau kunnen bedrijven medewerkers inhuren op tijdelijke, parttime of fulltime basis, afhankelijk van de vacatures die ze moeten vervullen.
Dit is hoe een uitzendbureau werkt:
Gebruik maken van de diensten van een uitzendbureau kan:
Tijdelijke werknemers van wervingsbedrijven kunnen helpen bij het uitvoeren van taken om de stress van vast personeel te verlichten, wat de productiviteit op de werkplek kan verhogen. Bijvoorbeeld, een content creator bij een backoffice dienstverlening of een reclamebedrijf neemt zwangerschapsverlof, waardoor de andere creator het werk van twee mensen moet afmaken. Het bedrijf huurt een uitzendbureau in dat een gekwalificeerde professional werft om de werknemer te helpen de werktaken te vervullen totdat zijn collega terugkeert. Een uitzendbureau starten is ook niet één van de wensen die al een geheel eigen onderneming hebben, waardoor ze de wervingsactiviteiten liever uitbesteden aan een wervingsbureau.
Het inhuren van tijdelijke medewerkers van uitzendbureaus kan minder kosten dan het inhuren van vaste medewerkers in huis. Als personeelsmanager kun je besparen op de organisatie gelden die je zou besteden aan het betalen van uitkeringen pakketten en belastingen in verband met loonstroken voor werknemers op contractbasis. Uitzendbureaus vinden meer werk voor de uitzendkrachten nadat ze bij de klant hebben gewerkt, dus je kunt ook het geld besparen dat je zou besteden aan werkloosheid claims. Bovendien, hoe meer het tijdelijk personeel bijdraagt aan de workflow van een organisatie, hoe minder je organisatorische middelen hoeft te gebruiken om overuren voor vast personeel te betalen.
Uitzendbureaus kunnen het aanwervingsproces versnellen door kandidaten voor u te evalueren. In plaats van wekenlang cv’s van honderden kandidaten te beoordelen, kunt u een werknemer aannemen uit een kleine groep professionals die het uitzendbureau voorstelt.
Als jouw organisatie over beperkte opleidingsmiddelen beschikt, kunnen headhunters kandidaten vinden die al over de specifieke vaardigheden beschikken die de vacature vereist, wat je tijd bespaart die je zou kunnen besteden aan het hele wervings- en inwerkproces. Je bent bijvoorbeeld een manager van een kleine juwelierszaak die een kassier nodig heeft voor de verkoop op Valentijnsdag, het drukste seizoen van de winkel. Met de hulp van een uitzendbureau neem je een tijdelijke medewerker met ervaring in de verkoop van sieraden aan, die in de winkel werkt tot de vakantiedrukte voorbij is.