Partnerbijdrage

Amazon kan aansprakelijk worden gesteld voor valse Louboutins

09-01-2023 13:04

Bij een recent conflict tussen Amazon en de Franse ontwerper Christian Louboutin, bekend van de schoen met de rode zool, diende het Europees Hof van Justitie een uitspraak te doen. Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het webwinkelbedrijf aansprakelijk kan zijn als derde verkopers via het platform van Amazon nepschoenen verkopen.

Amazon is aansprakelijk voor nepproducten van derde verkopers

Volgens het hof in Luxemburg draagt Amazon een grote verantwoordelijkheid. Het doet in tegenstelling tot bijvoorbeeld eBay of Marktplaats namelijk meer dan alleen advertenties plaatsen. Het bedrijf voert namelijk ook taken uit als marketing, opslag en bezorging. Klanten hebben daarbij vaak de indruk dat hun aankoop van Amazon komt, terwijl het van een derde verkoper komt.

Volgens het Europees Hof van Justitie kan Amazon daardoor aansprakelijk zijn als derden er nepproducten verkopen. De lagere rechtbanken kunnen nu met deze beslissing aan de slag. De uitspraak van het hof is te lezen op de website InfoCuria, het rechtsinformatiesysteem van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het concern gaf alvast aan inhoudelijk niet te willen reageren op het oordeel van het hof.

Flinke schadevergoeding voor fabrikant of ontwerper

Nepproducten worden steeds vaker online verkocht. Niet alleen is de verkoop van nepproducten verboden, bovendien worden consumenten op deze manier bedrogen. Ze denken vaak dat ze een echt product kopen, terwijl het om namaak gaat. Bij de verkoop van nepproducten treedt de producent van het echte product over het algemeen hard op. Men vordert dan een schadevergoeding, omdat de intellectuele eigendomsrechten zijn geschonden. Dankzij de uitspraak van het hof kunnen de fabrikanten nu niet alleen de derde verkoper om een schadevergoeding vragen, maar ook Amazon die de advertenties plaatst. Deze schadevergoedingen kunnen hoog oplopen.

Fabrikanten gaan het gevecht tegen fake steeds nadrukkelijker aan en slaan daarvoor de handen in elkaar met techbedrijven die gespecialiseerde algoritmen gebruiken. Deze software schuimt als een bloedhond het net af op zoek naar namaak. En dat blijkt behoorlijk effectief te zijn.

Consument heeft recht op het echte product

Niet alleen een fabrikant of een merkhouder kan optreden tegen namaak, want ook de consument wordt natuurlijk bedrogen. Hij heeft namelijk recht op een product dat aan alle eisen voldoet en dat dus niet nep is. De verkoper moet leveren wat hij heeft beloofd. Als hij dat niet doet, kan de consument de verkoper hierop aanspreken. De verkoper is dan verplicht om het echte product te leveren, want afspraak is afspraak. Als hij dat niet kan of wil doen, moet de consument zijn geld terugkrijgen.

Wie nepproducten koopt via de webshop van Amazon zal hoe dan ook eenvoudig zijn geld terug kunnen krijgen, omdat het bedrijf ook zelf aansprakelijk is. Wie daarentegen nepproducten koopt via een platform als Marktplaats zal volgens WA.nl veel minder snel een schadevergoeding kunnen krijgen van het platform. Volgens de specialist op het gebied van wettelijke aansprakelijkheid is dit slechts per uitzondering anders. Dan moet er Marktplaats al iets kunnen worden verweten, bijvoorbeeld dat het niet ingreep bij eerdere meldingen.