Partnerbijdrage

Verband tussen reclames en verslavingen

11-01-2023 11:45

In Nederland bestaat de Stichting Reclame Code al 55 jaar. De stichting zorgt dat er op een verantwoordelijke manier reclame wordt gemaakt en dat deze betrouwbaar en geloofwaardig zijn. Dit is de plek om naartoe te gaan als er klachten zijn over een reclame. Maar waarom zijn we in Nederland zo streng over onze reclames? Wij hebben dit voor je uitgezocht. We beginnen met de belangrijkste verboden reclames in Nederland, wat de voordelen van reclames zijn en hoeveel het allemaal kost.

Verbod op ongerichte gokreclames en sponsoring

De mogelijkheden tot online gokken zijn sinds 1 oktober 2021 in Nederland uitgebreid. Je kan terecht bij casino zonder vergunning of bij bedrijven die wel gelicentieerd zijn. De reclamewetten zijn sindsdien aangescherpt.

Gokbedrijven in Nederland mogen sinds 1 januari 2023 geen ongerichte reclame meer maken voor het gokaanbod. Daarnaast is de sponsoring ook op de schop. Er wordt toegewerkt naar een volledig verbod in 2025. Dit betekent dat alle sponsoring van de sportvelden verdwijnt en niet meer toegestaan is bij evenementen en programma’s.

Het verbod op ongerichte reclame is er voornamelijk om jongvolwassenen te beschermen. Door de reclames op het sportveld worden mensen tussen de 18 en 24 jaar veel blootgesteld aan gokken en dat heeft een negatief effect. In Nederland mag je vanaf 18 jaar gokken, maar de overheid en instanties willen graag dat dit verhoogd wordt naar 24. De impulsiviteit van jongeren helpt niet bij het aanhouden van een gezond gokpatroon.

Reclame voor tabaksproducten

In Nederland geldt een reclameverbod voor rookwaren. Dit betekent dat er geen reclame aan de gevel, etalage of winkelruit mag hangen. De uitzondering is alleen voor speciaalzaken. De reclames zijn nooit op tv of de radio, maar de speciaalzaken mogen fysiek reclame uiten. Denk hierbij aan posters, displays, lichtbakken of tv-schermen. Hier moeten wel gezondheidswaarschuwingen op staan. De waarschuwingen moeten minimaal 15% van het totale oppervlak beslaan. Ook hier geldt dezelfde regel dat de reclame niet op jongeren gericht mag zijn. Daarnaast zijn prijsaanbiedingen niet toegestaan en mag de reclame niet vanaf buiten zichtbaar zijn.

Er is een uitzondering gemaakt voor historische materialen van tabaksmerken. Deze mogen gebruikt worden als interieur of op welke manier toepasselijk is. Hier hoeft geen gezondheidswaarschuwing op. Alleen als de historische materialen een positief verband met gezondheid hebben mag er niet zomaar reclame mee gemaakt worden.

Reclamecode Alcoholhoudende dranken

Jarenlang mochten horecabedrijven zelf bepalen hoe de reclame voor de dranken eruit zag. Het idee was dat zelfregulering uiteindelijk beter is dan wetgeving. De overheid heeft alter besloten zich toch te bemoeien met de reclames voor alcoholhoudende dranken. Op tv en radio mag er niks voor 21:00 te zien of horen zijn. Rond deze tijden kijken de meeste jongeren naar programma’s.

Voor- en nadelen van TV-advertenties

Als een bedrijf graag reclame wil maken dan richten ze zich vaak op de tv. Vroeger deden de gokbedrijven, Alcoholmerken en verkopers van tabak dit ook. Als een consumenten een product op TV heeft gezien, is de kans 11 keer groter dat er online naar wordt gezocht. 72% van de naamsbekendheid zou door tv-reclame komen.

Reclames zijn tussen de 15 en 60 seconden lang. Ze gebruiken zicht, gehoord en beweging om de kijkers te interesseren. Dan moeten de reclames ook nog in een korte tijd een boodschap overbrengen en inventief zijn. Reclame maken op tv heeft een groot aantal voordelen:

–       Een groot publiek

–       Roem en vertrouwen

–       Goede communicatiestrategie

–       Geeft het bedrijf persoonlijkheid

–       Groot aantal mensen wordt overtuigd

–       Advertenties zijn recyclebaar

Volgens businessyield.com, 96% van de consumenten zegt dat ze een product of dienst via media advertenties hebben leren kennen. 85% zegt dat de reclame een rol heeft gespeeld bij de aankoopbeslissing en 56% zegt dat de tv de meeste invloed had om hen bewust te maken van een product of dienst. Een aantal mooie statistieken voor Tv-reclames.

Adverteren is natuurlijk niet alleen maar leuk en makkelijk anders zou iedereen het wel doen. Niet iedereen staat in de luxepositie om te kunnen adverteren en dat komt mede door de volgende nadelen:

–       Zeer prijzig

–       Herhaling is belangrijk

–       Weinig ruimte voor aanpassingen

–       De juiste doelgroep vinden

–       Geen garantie

–       Tv-reclame vermindert

–       Resultaten controleren is moeilijk

Hoeveel kost reclame maken?

Er zijn twee grote kosten waar je rekening mee moet houden als je reclame wilt maken op tv. De productiekosten bevatten alles wat nodig is om de advertentie te maken, zoals het inhuren van een professioneel productieteam en het betalen van een reclamebureau.

Het prijskaartje verschilt heel erg per reclame en wat voor reclame je wilt. Je moet minimaal rekening houden met een budget van minimaal €2000. Dit kan gemakkelijk oplopen tot €50.000. De distributiekosten van een reclame van 30 seconden is ongeveer €105.000. De distributiekosten worden de uitzendkosten mee bedoeld.