Klimaat

Beslissing EU-verbod benzine-auto’s 2035 uitgesteld, na twijfel Duitsland

03-03-2023 13:59

Elektrische auto
Shutterstock.

BRUSSEL, 3 maart (Reuters) – Landen van de Europese Unie hebben een geplande stemming volgende week over de baanbrekende wet van het blok om de verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot in 2035 te beëindigen uitgesteld nadat Duitsland zijn steun voor de regels in twijfel trok.

Er werd geen nieuwe datum voor de stemming gegeven en een woordvoerder van Zweden, dat het roulerende voorzitterschap van de EU bekleedt, zei dat de ambassadeurs van de EU-landen “te zijner tijd” op het onderwerp zouden terugkomen.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

Superfine Imagery/Shutterstock.com.

 

Na maandenlange onderhandelingen bereikten het Europees Parlement, de Commissie en de EU-lidstaten vorig jaar overeenstemming over de wet, die vereist dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2035 in de EU worden verkocht geen CO2 uitstoten.

Maar de EU-landen moeten het besluit nog goedkeuren voordat het in werking kan treden. De ambassadeurs van de EU-landen hebben vrijdag de voor 7 maart geplande stemming geannuleerd, aldus de woordvoerder van Zweden.

Daardoor is de wet in de ijskast gezet, dagen voordat hij definitief zou worden goedgekeurd. Een poging om een EU-beleid zo laat in het wetgevingsproces te blokkeren of te wijzigen is hoogst ongebruikelijk.

Duitsland wil duidelijkere garanties

De Duitse minister van Transport Volker Wissing herhaalde vrijdag dat het gebruik van synthetische brandstoffen ook na de deadline van 2035 mogelijk moet blijven en dat het beloofde voorstel van de Europese Commissie over hoe dit te realiseren nog ontbreekt.

“We willen klimaatneutrale mobiliteit en om dat te bereiken moeten we openstaan voor alle denkbare technologieën”, zei hij op een persconferentie.

Volgens een niet-bindend onderdeel van de EU-wet zal de Commissie een voorstel doen over hoe voertuigen op CO2-neutrale brandstoffen na 2035 kunnen worden verkocht, als dat in overeenstemming is met de klimaatdoelstellingen. Maar het Duitse ministerie van vervoer wil duidelijkere garanties.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

Santi Rodriguez/Shutterstock.com.

 

Een woordvoerder van de Commissie zei vrijdag dat zij “de potentiële bijdrage van CO2-neutrale brandstoffen om klimaatneutrale mobiliteit te bereiken zal onderzoeken” en voegde eraan toe dat zij in contact stond met landen om hun problemen met de wet te bespreken.

“De overgang naar emissievrije voertuigen is absoluut noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050 te halen”, voegde de woordvoerder eraan toe.

Vervoer is verantwoordelijk voor bijna een kwart van de EU-uitstoot en heeft de algemene trend van de EU van dalende CO2-uitstoot in de afgelopen drie decennia tegengewerkt.

Italië blij met uitstel

Italië, dat eerder heeft gezegd tegen de EU-wet inzake auto’s te zullen stemmen, verwelkomde vrijdag het uitstel van de stemming.

“Italië heeft een heel duidelijk standpunt: elektrische auto’s kunnen niet de enige oplossing voor de toekomst zijn”, zei minister van Energie Gilberto Pichetto Fratin, die eraan toevoegde dat voertuigen op “hernieuwbare brandstoffen” als een “even schone” optie moeten worden beschouwd.

De Duitse FDP is al lang voorstander van klimaatneutrale synthetische brandstoffen, ook bekend als e-fuels, met het argument dat het gebruik daarvan het verdere gebruik van verbrandingsmotoren mogelijk zou maken.

Maar het ministerie van Milieu, geleid door de Groenen, heeft gezegd dat Duitsland zich aan de overeenkomst moet houden en niet op het laatste moment moet terugkrabbelen.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

Mike Mareen/Shutterstock.com.

 

Audi Chief Executive Markus Duesmann steunde dat standpunt en zei dat door af te zien van de geleidelijke afschaffing de industrie in het ongewisse dreigt te blijven. “En dat zou fataal zijn voor de auto-industrie”, zei hij tegen het tijdschrift SPIEGEL.

“Audi heeft een duidelijke beslissing genomen: We stoppen met de verbrandingsmotor in 2033 omdat de batterij-elektrische auto de meest efficiënte methode is voor individuele mobiliteit,” zei Duesmann in een vrijdag gepubliceerd interview.

EU-verbod op losse schroeven

Als de Duitse coalitieregering het niet eens kan worden over een standpunt, zou zij zich van stemming moeten onthouden. Een dergelijk resultaat, samen met enige weerstand van Italië en enkele Oost-Europese landen, zou het hele EU-verbod op losse schroeven kunnen zetten.

De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, zal zondag een Duitse kabinetsvergadering bijwonen in het paleis Schloss Meseberg, waar het onderwerp waarschijnlijk zal worden besproken.

De EU-wetgevers hebben de overeenkomst vorige maand al definitief goedgekeurd.