Volgens de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire hebben Franse detailhandelaren ermee ingestemd om essentiële levensmiddelen tegen de laagst mogelijke prijzen aan te bieden om huishoudens te helpen de stijgende inflatie het hoofd te bieden.
De supermarktketens zullen gedurende drie maanden korting geven op producten, ondanks het feit dat hun marges met honderden miljoenen euro’s worden verlaagd. De afgeprijsde artikelen zullen een logo met de Franse vlag en de slogan “anti-inflatie-kwartaal” dragen.
“Deze sterke overeenkomst zal zichtbaar zijn en onze burgers beschermen”, zei Le Maire maandag op een persconferentie. “Inflatiebestrijding is een zaak van iedereen.”
Vorige maand stelden Franse ministers een “anti-inflatiemandje” voor dat als geharmoniseerde index voor consumenten zou fungeren om prijzen te vergelijken, maar het idee werd ingetrokken na gesprekken met detailhandelaren.
Alexandre Bompard, Chief Executive Officer van suprmarktketen Carrefour SA, vertelde verslaggevers dat prijsverlagingen door de individuele ketens zouden worden beslist en vooral betrekking zouden hebben op de eigen merken, waar de meeste speelruimte is.
Le Maire sloot verlaging van de Franse omzetbelasting uit, omdat die volgens hem te duur zou zijn voor de overheidsfinanciën en de prijzen niet zou verlagen.
Pour protéger les Français face à l’inflation alimentaire, nous avons trouvé ce matin un accord avec la grande distribution : elle s’engage à mettre en place un « trimestre anti-inflation », à partir de ce mois de mars.
Qu’est-ce que cela signifie ? ↓
— Bruno Le Maire (@BrunoLeMaire) March 6, 2023