Partnerbijdrage

Groei in percentage online bestedingen maakt linkbuilding belangrijker 

15-03-2023 13:48

De recent gepubliceerde uitkomsten van een onderzoek van ShoppingTomorrow laat zien, dat het percentage online uitgaven van Nederlandse consumenten de afgelopen jaren fors is toegenomen. Hierbij is de verwachting dat deze trend zich de komende jaren door zal zetten. In 2025 ligt het verwachte online omzetaandeel op zo’n 37%, vervolgens oplopend naar een percentage van zo’n 41% in 2027. Het toont aan hoe belangrijk het voor organisaties is hun focus te verleggen naar online marketing. Online marketing kent hierbij verschillende vormen. Denk aan het verschil tussen linkbuilden en het versturen van periodieke nieuwsbrieven. Bureaus gespecialiseerd in online marketing raden bedrijven aan te kiezen voor een mix van verschillende vormen. Niet alleen is het zaak nieuwe potentiële klanten naar een website te trekken; het is een minstens zo grote uitdaging om bestaande klanten te behouden.

Linkbuilding als onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wie op zoek gaat naar de verschillende vormen van online marketing komt al snel uit bij SEO, een afkorting van het Engelse Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaalt men dit naar zoekmachine optimalisatie. Het is een vorm van marketing gericht op het verbeteren van de posities van een website in de zoekresultaten. De gedachte hierbij is dat des te hoger een website gepositioneerd staat, des te groter het aantal bezoekers en daarmee potentiële klanten ook zal zijn. Nader onderzoek laat zien dat SEO uit verschillende componenten bestaat. Zo wordt aangeraden te investeren in nieuwe content voor op de eigen website. Evenals dat het belangrijk is om een website technisch te optimaliseren. Een derde component is het gebruik van de diverse linkbuilden tips die je online vindt.

Definitie van linkbuilden als component van SEO

Linkbuilden of linkbuilding is gericht op het bouwen van een netwerk van externe websites, die een verwijzing naar je eigen website opnemen in hun content. Des te meer websites zo’n verwijzing opnemen naar je eigen websites, des te waardevoller wordt je eigen website ingeschat door de zoekmachine. Althans, dat is waar het kort gezegd op neerkomt. In de praktijk ligt dit gecompliceerder. Zo zal niet iedere verwijzing bijdragen aan de waarde van je eigen website. Een externe website moet bijvoorbeeld een zekere relevantie hebben. Daarbij moet zo’n externe website zelf ook waarde hebben voor de gebruiker.

Uitbesteden van SEO een veilige keuze

Om te voorkomen dat het werken aan de verschillende pijlers van SEO een negatief effect heeft op de vindbaarheid van een eigen website, kiezen veel ondernemers voor het uitbesteden van hun SEO. Een veilige, verstandige keuze. Niet alleen omdat het voorkomt dat de vindbaarheid van de website juist zal verslechteren; het is vaak ook goedkoper. Online marketingbureaus beschikken over de dure, professionele tools om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en de waarde van deze backlinks (verwijzende websites) vast te kunnen stellen.