NEW YORK (AP) – Vice Media vraagt faillissement aan, het laatste digitale mediabedrijf dat wankelt na een razendsnelle opkomst.
Vice zei maandag dat het heeft ingestemd met de verkoop van zijn activa aan een consortium van geldschieters – Fortress Investment Group, Soros Fund Management en Monroe Capital – in ruil voor 225 miljoen dollar krediet. Andere partijen kunnen ook een bod uitbrengen.
De faillissementsaanvraag komt slechts enkele weken nadat het bedrijf aankondigde dat het zijn vlaggenschipprogramma Vice News Tonight zou schrappen te midden van een golf van ontslagen – die naar verwachting meer dan 100 werknemers van het 1500-koppige bedrijf zou treffen, meldde de Wall Street Journal. Het bedrijf zei ook dat het zijn merk Vice World News zou beëindigen, waardoor Vice News wereldwijd het enige merk wordt.
De indiening van maandag komt te midden van een golf van media ontslagen en sluitingen – met inbegrip van ontslagen bij Gannett, NPR, de Washington Post en meer in de afgelopen maanden. In april kondigde BuzzFeed Inc. aan dat het met de Pulitzerprijs bekroonde digitale mediakanaal BuzzFeed News werd gesloten als onderdeel van een bezuinigingsoperatie van de moedermaatschappij.
Digitale reclame is dit jaar ingestort, waardoor de winstgevendheid van grote techbedrijven van Google tot Facebook onder druk is komen te staan.
De wortels van Vice Media gaan terug tot 1994, met de lancering van het oorspronkelijke punkmagazine Vice in Montreal. Vice verhuisde al snel naar New York en bouwde zichzelf uit tot een wereldwijd mediabedrijf.
In de loop der jaren ontwikkelde Vice een reputatie voor in-your-face journalistiek die gewaagde verhalen over de hele wereld versloeg. De activa van het mediabedrijf omvatten ook film- en tv-productie, een in-house marketingbureau en merken zoals Refinery 29 en Unbothered.
Het mediabedrijf heeft de afgelopen jaren moeite gehad om de winst te laten groeien. Te midden van zijn financiële crisis verzekerde Vice in februari 30 miljoen dollar aan schuldfinanciering van Fortress Investment Group, meldde de Wall Street Journal.
In 2017 werd Vice gewaardeerd op 5,7 miljard dollar. Nu schatten de meeste experts echter dat het bedrijf slechts een fractie daarvan waard is, meldde The New York Times eerder deze maand.
Vice co-CEO’s Bruce Dixon en Hozefa Lokhandwala zeiden dat het verkoopproces het bedrijf zal versterken en positioneren voor groei op lange termijn, “waarbij het soort authentieke journalistiek en contentcreatie dat VICE zo’n vertrouwd merk maakt voor jonge mensen en zo’n gewaardeerde partner voor merken, bureaus en platforms wordt gewaarborgd.”