De Zwitserse hoogleraar sociologie Vincent Kaufmann pleit in een interview met het Zwitserse magazine Blick voor ‘een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op snelwegen’.
Volgens Kaufmann zorgt dit er voor dat ritten veel langer duren waardoor mensen zich gedwongen zullen voelen gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Bovendien gaat autoverkeer dan zó langzaam dat mensen vanzelf de auto laten staan, aldus Kaufmann, wat weer goed is voor de doorstroming van het verkeer.
Kaufmann:
“Meer asfalt zal leiden tot nieuwe verkeersstromen. Terwijl het algemeen bekend is dat als je de capaciteit van een stuk weg vermindert, er wat verkeer wegvalt. Bovendien druist meer asfalt in tegen het klimaatakkoord van Parijs, waarin in 2050 CO2-neutraliteit is vastgelegd.
“In de afgelopen acht jaar is er niets gebeurd. Ik ben al jaren met deze problemen bezig. Deze situatie is buitengewoon problematisch – en maakt me boos. Het wordt gewoon niet serieus genomen. Dat geldt voor alle westerse landen. Er heerst een enorm cynisme.”
Voordeel voor automobilisten is wel dat ze, als het aan Kaufmann ligt, geld krijgen voor het gebruik van het OV:
“We vroegen ons af hoeveel de prijzen voor het openbaar vervoer zouden moeten worden verlaagd, zodat automobilisten hun auto niet gebruiken. In werkelijkheid verandert er niets als treinreizen gratis is. Chauffeurs zouden betaald moeten worden om over te stappen op het openbaar vervoer!”