Schoolhoofden in het Verenigd Koninkrijk uitten hun bezorgdheid over de snelle vooruitgang van kunstmatige intelligentie (AI) en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.
In een brief aan The Times stellen zij een ‘college van deskundigen’ voor dat richtlijnen moet geven over de gunstige en mogelijk schadelijke aspecten van AI.
Zij menen dat de overheid alleen het tempo van de AI-ontwikkeling niet kan bijhouden en adviseren dat de digitale bedrijven achter AI niet kunnen worden vertrouwd om zichzelf te reguleren in het belang van leerlingen en scholen.
De groep schoolhoofden lanceert een ‘onafhankelijk orgaan om scholen te adviseren en samen te werken met onafhankelijke AI-deskundigen’.
De brief in kwestie (vertaald naar het Nederlands door Deepl):
AI VOOR SCHOLEN
Als leiders van openbare en onafhankelijke scholen beschouwen wij AI als de grootste bedreiging, maar ook als het potentieel grootste voordeel voor onze leerlingen, personeel en scholen. Scholen zijn verbijsterd over de zeer snelle veranderingen op het gebied van AI en willen graag zekerheid over de beste aanpak, maar op wiens advies kunnen we vertrouwen?
Wij hebben er geen vertrouwen in dat de grote digitale bedrijven in staat zullen zijn zichzelf te reguleren in het belang van leerlingen, personeel en scholen en in het verleden heeft de regering zich niet capabel of bereid getoond dit te doen. Wij zijn echter blij dat zij nu de koe bij de horens vat en wij willen graag met haar samenwerken.
AI gaat veel te snel voor de regering of het parlement alleen om de realtime adviezen te geven die scholen nodig hebben. Daarom kondigen wij vandaag ons eigen sectoroverschrijdende orgaan aan, bestaande uit vooraanstaande leraren van onze scholen en begeleid door een panel van onafhankelijke digitale en AI-deskundigen, om scholen te adviseren over welke AI-ontwikkelingen waarschijnlijk gunstig en welke schadelijk zullen zijn.
We geloven dat dit initiatief ervoor zal zorgen dat we de enorme voordelen van AI in het onderwijs kunnen maximaliseren en tegelijkertijd de zeer reële en aanwezige gevaren en risico’s kunnen minimaliseren.
Was getekend: Sir Anthony Seldon, hoofd, Epsom College; Helen Pike, directeur, Magdalen College School; James Dahl, directeur, Wellington College; Lucy Elphinstone, directrice, Francis Holland School; Geoff Barton, algemeen secretaris, Association of School and College Leaders; Chris Goodall, adjunct-directeur, Epsom & Ewell High School; Tom Rogerson, directeur, Cottesmore School; Rebecca Brown, directeur studies, Emanuel School.