Inwoners van Steenwijk die bij de Omgevingsdienst IJsselland klachten indienen over de overlast van biomassacentrale IceBear beweren dat ze geïntimideerd worden door de dienst. Volgens de omwonenden benadert een toezichthouder van de Omgevingsdienst hen telefonisch op een agressieve manier, in een poging hen te ontmoedigen verdere klachten in te dienen. Dit meldt RTV Oost.
Dit komt naar voren op een moment dat de kwestie rond de overlast van de biomassacentrale, die meerdere milieuovertredingen heeft begaan, escaleert.
Een echtpaar uit Steenwijk vertelt RTV Oost over een “zeer intimiderend telefoongesprek” dat ze hadden met een medewerker van de Omgevingsdienst na het indienen van een klacht. De medewerker zou hebben geprobeerd hen ervan te overtuigen geen officiële klachten in te dienen en zou zich ‘arrogant en dreigend hebben gedragen’. Het echtpaar beweert dat ze zich onder druk gezet voelen en dat ze niet de enigen zijn die dergelijke ervaringen hebben.
De Omgevingsdienst IJsselland ontkent de beweringen en stelt dat dit niet de manier is waarop ze met klagers omgaan. Een woordvoerder van de dienst geeft aan dat ze zich ‘niet herkennen in de geschetste situatie’.
Ondertussen heeft het bewonerscomité ‘Stop overlast IceBear‘ aangegeven dat ze een gesprek willen met de wethouder en de directeur van de Omgevingsdienst om te bespreken of er veranderingen nodig zijn in de manier waarop toezicht wordt gehouden en klachten worden afgehandeld.