Twitter = X

24-07-2023 11:03

Twitter
Shutterstock. Bewerkt door TPO.

STOCKHOLM, 24 juli (Reuters)Elon Musk en Twitter CEO Linda Yaccarino onthulden maandag een logo voor het sociale mediaplatform met een witte “X” op een zwarte achtergrond als vervanging voor het bekende blauwe vogelsymbool. “X is here! Let’s do this,” tweette Yaccarino, die ook een foto plaatste van het logo geprojecteerd op de kantoren van het bedrijf in San Francisco.

 

Artikel gaat verder na tweet.

 

Zowel de Twitter-handles van Yaccarino als die van Musk zijn voorzien van het X-logo, hoewel de blauwe vogel van Twitter nog steeds zichtbaar is op het platform.

#GoodbyeTwitter” was trending op het platform met een verwijzing naar het oude logo terwijl verschillende gebruikers kritiek hadden op het nieuwe logo.

Gestileerde X

Musk zei zondag in een bericht dat hij het logo van Twitter wilde veranderen en vroeg zijn miljoenen volgers of zij het kleurenschema van de site wilden veranderen van blauw naar zwart.

Hij postte een afbeelding van een gestileerde X tegen een zwarte achtergrond met een ruimtethema. Hij verwees ook naar het “tussentijdse X-logo” en tweette dat “we binnenkort afscheid zullen nemen van het merk Twitter en, geleidelijk aan, van alle vogels”.

In antwoord op een tweet waarin werd gevraagd hoe tweets onder “X” zullen heten, antwoordde Musk “x’en”. Het originele Twitter-logo werd in 2012 ontworpen door een team van drie personen. “Het logo was ontworpen om eenvoudig, evenwichtig en leesbaar te zijn op zeer kleine afmetingen, bijna als een kleine letter “e”,” tweette Martin Grasser, een van de ontwerpers.

Weken voordat hij vorig jaar zijn Twitter-overname afrondde, had Musk gezegd dat het kopen van het bedrijf zijn ambitie om een “alles-app” genaamd “X” te maken met drie tot vijf jaar zou versnellen.

X.com

Musk kocht x.com in 2017 terug van PayPal en zei dat het “sentimentele waarde” had. Musk was in 1999 medeoprichter van x.com als online bank, die later veranderde in PayPal.

In sommige landen of regio’s linkt X.com inmiddels door naar twitter.com

“X is de toekomstige staat van onbeperkte interactiviteit – gecentreerd in audio, video, berichten, betalingen/bankieren – die een wereldwijde marktplaats creëert voor ideeën, goederen, diensten en kansen,” tweette Yaccarino op zondag.

Yaccarino, de voormalige reclamechef bij NBCUniversal die op 5 juni is begonnen als CEO van Twitter, heeft de leiding overgenomen op het moment dat het sociale mediaplatform een daling in de reclame-inkomsten probeert om te buigen.

Sinds de overname van Twitter heeft het bedrijf tumultueuze tijden doorgemaakt met ontslagen, een scherpe daling in adverteerders en de razendsnelle opkomst van Threads, het antwoord van Meta op Twitter.